Päivä 3 - Rannalla ja tietysti sitä ruokaa

14.8.2012

Marko

Koska sunnuntaina matkustettiin ja eilen kierreltiin kujia – oli siis rantapäivä paikallaan. Aamupalan jälkeen suuntasimme siis rannalle makoilemaan jokuseksi tunniksi ja koittamaan mitenkä lämmintä se merivesi oikein on. Rantahan on täällä siitä hauska, että se ensin syvenee hieman jonka jälkeen se taas madaltuu. Madaltumisen jälkeen päästään taas syvemmälle ja silloin alkaa oikeastaan olla sopivan syvää uimiseen. Lapsille erittäin hyvä ranta siis! Rannalle ei myöskään aallot pääse, sillä se sijaitsee ovelasti ikään kuin poukamassa.

Sen jälkeen kun olimme ihmetelleet merta ja makoilleet aurinkotuoleissa, päätimme lähteä hotellin kautta etsimään hieman jäätelöä. Päädyimme Waffle Houseen, josta sai kotitekoista jäätelöä. Outi valitsi kaksi kauhasua joista toinen oli pistaasin makuista ja toinen juustokakun. Voin kyllä sanoa, että olivat rahan arvoista tavaraa! Hintaa tälle herkulle tuli 3.3 euroa.

Teimme tämän lounaan nyt kyllä vähän väärinpäin sillä ensin söimme jälkkeriksi jädeä ja sen jälkeen lähdimme etsimään oikeaa syötävää kun alkoi hiukomaan. Jackpots niminen paikka rannan kupeessa tarjosi meille Gyro Pitan sekä letun, jossa oli täytteenä tomaattia, paprikaa, sipulia, fetaa ja oliivia – jotkut jos tuntevat minun ruokailutottumuksia niin on sanomattakin selvää, että lettu meni Outille (en niin noista oliiveista välitä).

Täydellä mahalla on hyvä jatkaa kiertelyä. Tutkimme nimittäin hieman lisää näitä ah niin sokkeloisia Naxoksen kujia. Niitä täällä kun tuntuu riittävän ja voin sanoa, että itselläni ei tuo suuntavaisto täällä mikään paras ole kun kaikki näyttää niin pirun samalta. Valkoiset seinät joissa on siniset ovet… niin tuo tuntuu olevan jokaisen talon tunnusmerkki.

Kierreltyämme hetken päätimme lähteä hotellille hieman lepäilemaan ja rauhoittumaan. Sen jälkeen päätimme suunnata hieman kävelemään sataman kupeeseen ja koska illallista ei ole meillä tapana syödä ennen kuin on pimeää niin odottelimme satamassa auringon laskeutumista.

Aurinko laski ja sen jälkeen tuli pimeys. Oli siis lupa lähteä etsimään illallispaikkamme. Olimme tehneet eilen tutkimusmatkaa ja löytäneet paikan nimeltä Oasis. Suunnistimme siis sinne, kiva paikka jossain tuolla Naxoksen kujilla – tuon tarkempaa kuvausta sijainnista en kykene sanomaan.

Hieman aluksi oudoksutti kun vastassa olikin ruotsista kotoisin oleva tarjoilija ja välillä meinasi meillekkin ruotsia solkata vaikka olimme sanoneet olevamme suomesta. Ennakkoluulot sikseen ja pöytä koreaksi! Alkupaloiksi tilasimme tsatsikia ja paistettuja munakoison viipaleita. Pääruoaksi Outi otti stifadoa (jatkaa hyvän stifadon etsimistä täältä) ja minä itse otin Giouvetsia (pastaa ja lihaa). Molemmat olimme kyllä tyytyväisia annoksiimme. Talon viini ei kuitenkaan ollut kummoista ja ruoan jälkeen kannettiin Ouzoa lasillinen – sanoi, että ruoka sulaa paremmin.

Tsatsiki & munakoisot

Stifado

Giouvetsi

Päätimme illan siihen, että menimme rannalla olevaan kahvilaan/baariin ottamaan yhdet. Kerrankin löysin listalta siideriä, mutta ilo loppui lyhyeen kun tarjoilija ilmoitti sen olevan loppu. Siiderin löytäminen Kreikassa on lähes mahdotonta, sillä ei ole hirveän yleistä että paikalliset juovat sitä ja turisteille kelpaa olut. Itse en kuitenkaan olutta juo. Joskus käy tuuri ja löytyy hyvä paikka josta saa siideriä ja joskus taas ei. Ei muuten kaada minun maailmaa millään tavalla sillä limsa käy vallan mainiosti!

Varsinaisen syyn siitä miksi valitsimme tämän paikan illan päätökseksi löytyy alla olevasta kuvasta. Tässä paikassa on nimittäin ”valopöydät” ja siitä oli kyllä kiva katsella pimeää merta ja vastarannan valoja sekä tähtitaivasta.

Näihin kuviin ja näihin tunnelmiin matkaaja Naxokselta kuittaa! Huomenna onkin retkipäivä!