Päivä 9 - Valtos Beach

1.9.2013

Marko

Edellisenä iltana päätimme, että nukumme niin pitkään kuin huvittaa ja katsomme sitten aamulla lähdemmekö Valtos Beachille vai lähellä olevalle Krioneri nimiselle rannalle. Heräilimme yhdeksän aikoihin ja siitä sitten leipomoon etsimään sämpylöitä ja hakemaan viimeisiä aamupalatarvikkeita. Aamupalan jälkeen päätimme lähteä Valtos Beachille jonne on – näin kiltisti sanottuna – hillittömästi portaita ja ylämäkeä – tietysti on alamäkeäkin.

Valtos Beach sijaitsee siis nyppylän toisella puolella ja nyppylä on aika korkea ja tuonne Valtos Beachille onkin kiva pieni ylämäki mennessä ja alamäki tietty – toisinpäin tullessa. Ranta itsessään on iso ja erittäin hyvä – semmoinen kiven ja hiekan sekoitus ja siitä kohtaa missä me oltiin niin syveni aika nopeaan. Snorkkeli onkin aika hyvä apuväline tuolla sillä näkee kalojen elämää siellä – Outia ne kalat taisivat vain syödä (kuulemma nappasivat ihan palan pois). Alla onkin videota vedenalaisesta elämästä.

Rannalla maisteltiin munkkeja kun niitä sai ihan aurinkotuolille asti, pakko sanoa että parempia munkkeja saatiin Nidrin leipomoista! Huomatiin myös, että rannalla kiersi toinen munkki kauppias jonka munkit olivat paremman näköisiäkin.

Snorklauksesta mainitsinkin, mutta tuolla oli kyllä kiviä ja lohkareita sekä niitä kaloja. Alla onkin vielä pari kuvaa mitä koppasin Canon D20 kameralla.

Rannalla loikoiltuamme (maksoi muuten 7 euroa 2 sänkyä+varjo) lähdimme kapuamaan takaisin kaupunkia kohden sillä luonnollisesti edessä oli ylämäki. Olimme jo aiemmin päättäneet käydä lounaalla tuon nyppylän huipulla olevassa Flisvos nimisessä ravintolassa. Otimme tsatsikia sekä tomaatti-sipuli-juusto pizzaa – hyvää oli!

Lounaan jälkeen suuntasimmekin hotellille takaisin ja siellä ensimmäiseksi uima-altaalle lillumaan hetkeksi. Täällä uima-altaan vesi onkin suhteellisen mukavan lämmintä ja siellä voikin uiskennella ja lillua ilman mitään huolta kylmästä vedestä.

Tästä sitten siirryimme hotellihuoneeseemme suihkuun ja hieman istuskelemaan parvekkeelle retsina pullon kera. Tämän jälkeen pistimme taas itsemme ”illalliskuntoon” ja lähdimme kyselemään Apollomatkojen oppaalta lippuja varaamillemme retkille – näitä emme olleet saaneet vielä.

Lipetit saatuamme ja juteltuamme hetken mukavia oppaan kanssa lähdimmekin kapuamaan Venetsialaiseen linnoitukseen joka on yllättäen tuon ”näppylän” päällä. Hikihän siinä hommassa tuli ja saikin taas ruokahalua kohotettua kävelemällä mäkistä reittiä sinne ja tietysti poiskin sieltä. Alla onkin jokunen kuva linnoituksesta – mitenkään hyvässä kunnossa siellä ei nuo kulkuväylät olleet ja kivet oli suht liukkaitakin välistä.

Täältä oli tietenkin hyvät näkymät niin Pargan kaupunkiin kuin Valtos Beachille. Tuo artikkelin toinen kuva onkin otettu tuolta.

Linnoituksessa kiipeiltyämme päätimme istuskella viinilasilliselle kukkulan laella olevaan cafe/bar/ravintolaan, sillä emme halunneet vielä mennä syömään.

Kyselimme oppaalta myöskin mistä saisi hyvää Kreikkalaista ruokaa ja sieltä tuli vastaukseksi Sakis. Olimme tänään suunnitelleet menevämme Sakis ravintolaan muutenkin, joten tämä sai hyvän pohjustuksen sillekkin. Tiesimme senkin, että tänne voi joutua jonottamaan. Meitä ennen jonossa olikin yksi pariskunta joten kauaa emme joutuneet jonottamaan. Satuimme hyvään aikaan tänne sillä kohta jonoa oli muutaman ihmisen verran ja tuntui, että koko ajan siinä oli joku jonottamassa. Jonottajille tarjottiin kuitenkin lasi Ouzoa – talon piikkiin tietysti.

Alkuun tilasimme juustopiiraita ja sitten Sakis Specialia jossa oli fetaa, paprikaa, tomaattia ja valkosipulia. Sakis Special oli kyllä loistavaa evästä ja suosittelemmekin kokeilemaan sitä! Juustopiirakat olivat myös hyviä. Lisäksi saimme paahdettua leipää ja tilasimme myös viiniä sekä vettä – viiniä kannattaa täällä tilata suoraan se litra. Meillä nimittäin katosi tuo 0.5 litraa viiniä alkupalojen jälkeen ja tilasimme toisen mokoman lisää (maksoi muuten 3 euroa per 0.5 litraa tuo talon viini ja oli hyvää!).

Pääruoaksi minä tilasin lihapullia ja Outi tilasi Pougri Specialin, jossa oli kanaa, paprikaa, sipulia ja fetaa (ruokalistan mukaan jugurttia ja kermaa, mutta kuulemma fetaa se oli – Outin mukaan). Lihapullat olivat kyllä hyviä ja ranskalaiset oli tällä hetkellä parhaita mitä olen syönyt koko reissussa. Outin Pougri Special oli myös hyvää evästä ja vaikka aluksi ihmettelimme sen piirakkamaista olomuotoa niin se osottautui todella hyväksi annokseksi. Myös tuossa Outin annoksessa olleet perunat olivat hyviä!

Laskua kun pyysimme niin saimme lisäksi vesimelonia, joka taas kelpaa meille paremmin kuin hyvin!

Illallisen jälkeen totesimme vielä sen, että jonoa oli ja alla on vielä teille kuva tästä Sakis ravintolasta. Todennäköisesti palaamme tänne uudestaankin.

Illallisen jälkeen suunnistimme Pargan kaupunkiin hieman katselemaan ja ihmettelemään kauppoja. Outi koppasi tapansa mukaan jäätelöannoksen jostain jätskikioskilta matkaan ja tyytyväisenä naposteli sitä siinä käppäillessämme.

Törmäsimme myös katutaiteilijoihin, jotka tanssittivat marionettejaan. Harmiksi satamavirkailija tai poliisi lopetti sen toiminnan siihen kun pääsimme sitä ihmettelemään. Harmillista tosiaan – annoimme heille hieman vaivanpalkkaa kuitenkin.

Tästä suuntasimme takaisin hotellille istuskelemaan parvekkeelle ja kirjoittelemaan tätä juttua teille. Huomenna onkin luvassa possujunailua!

Kalinihta!

Marko

Tervetuloa Pargaan! :) Olemme ollet täällä lauantaista asti (31.8) ja mielestämme paikka on aivan ihana! Suunnittelemme jo paluuta ensi vuonna uudestaan.. :) Ruoka on todella hyvää ja sitä on riittävästi tarjolla…kaikista herkuista puhumattakaan..!! ;) Ja P.S. kinder jätskiä saa myös täältä.. ;)

Ihanaa lomaa Pargassa toivottelemme teille!