Päivä 1 - Matkustaminen auringon alle

31.8.2015

Meidän lomamme alkoi oikeastaan jo eilen, kun otimme auton nokan suunnaksi Helsinkiä. Alunperin oli tarkoitus nauttia lomasta jo heti Helsingissä, mutta Suomen kesä näytti jälleen oman mahtinsa ja vettä satoi koko päivän kaatamalla. Tarkoituksena oli mennä Korkeasaareen, mutta menimmekin Jumboon katselemaan kauppoja ja ihmisiä. Vesisateessa kun ei huvittanut lähteä töllistelemään eläimiä. Majoituimme perinteisesti hotelli Bonus Inniin lentokentän läheisyyteen, sillä heille saa jättää auton parkkiin samaan hintaan kuin yöpyy.

Illalla olimme jo hyvissä ajoin hotellilla, sillä kellohan soi tänä aamuna jo klo:3:15. Olin melko varma, että kuolen kun kello soi. Tuntui kuin olisin nukkunut vain muutaman minuutin. Nopeasti vain viimeiset tavarat kasaan, purkki rahkaa huiviin ja alas hotellin aulaan odottelemaan minibussia, joka veisi meidät kentälle.

Kentällä olimme hieman neljän jälkeen. Jouduimme odottelemaan baggage drop tiskillä jonkin aikaa, sillä muitakin koneita oli lähdössä samaan aikaan. Turvatarkustuksesta selvisimme melko nopeasti. Kaikki kaupat olivat vielä kiinni, joten käveliksimme hieman pitkin terminaalia. Puoli viiden aikaan kosmetiikkapuoti salli avata ovensa ja minulla oli ruhtinaallisesti aikaa tehdä ostoksia. Harmiksei uutuus tuoksut eivät olleet vielä saapuneet myymälään ja jouduin poikkeamaan suunnitelmistani. Mukaan tarttui kuitenkin Dolce & Gabbanan The One Essence ja Chanel huulipuna. EIköhän niillä yhden loma pärjää.

Lentokone pääsi lähtemään ajallaan. Me olimme onnistuneet nappaamaan check inin yhteydessä exit-paikat, joten lentomatka oli miellyttävä ja jalkatilaa riittävästi. Koneessa söimme etukäteen tilaamaamme kanaa purjokastikkeella. Yritin välillä torkkua, mutta ei siitä meinannut tulla mitään.

Chanian kentälle laskeutumisen jälkeen meitä odotti vielä reilun tunnin bussimatka Rethymnoniin. Yritin nukkua bussissakin, mutta en saanut unta sielläkään. Lopulta pääsimme hotelliimme Medusaan. Appiukko olikin vastassa viinirypälepussin kanssa ja toivotti tervetulleeksi. Markon vanhemmat ja nuorempi veli siis lomailevat täällä meidän kanssamme yhtä aikaa viikon verran.

Kävimme viskaamassa tavarat huoneeseen ja suuntasimme noukkimaan loppua porukkaan rannalta mukaan. Tarkoitus oli mennä lounaalle. Lounaspaikaksi valitsimme hotellimme naapurissa sijaitsevan Lissus tavernan. Minä söin kasvispizzaa ja Marko otti pita gyroksen. Ruoka huuhdottiin alas talon valkoviinillä ja vedellä. Hintaa lystillä oli pikkuisen reilut 20 euroa.

Lounaan jälkeen lähdimme kävelemään kohti vanhaa kaupunkia tarkotuksena löytää paikka, josta saisimme jäätelöä ja kylmää juotavaa. Pysähdyimme ensimmäisen kerran Gelateria Viennaan. Tilasimme jäätelöt ja jatkoimme matkaa kohti Rimondin suihkulähdettä, joka on venetsialaisten rakentama. Miehille tämä oli selkeästi pettymys, sillä he eivät ensin huomanneet koko suihkulähdettä. Kieltämättä se oli melko piskuinen. Suihkulähteen vieressä oli Gul de Sac niminen kahvila jossa joimme frappea ja tuoretta appelsiinimehua.

Kauppoja katselleen kävelimme takaisin hotellille hieman huokaiseemaan.  Uni meinasi voittaa tässä vaiheessa, mutta tottahan sitä oli vielä taivuttava illalliselle. Menimme takaisin Lissus tavernaan, sillä olimme varanneet sieltä pöydän aikaisemmin päivällä.

Tällä kertaa lautasille valikoitui uunissa paistettua munakoisoa ja tsatsikia alkupaloiksi ja pääruuiksi stifadoa minulle ja Markolle giouvetsia. Lisäksi otimme viiniä ja vettä. Hintaa ruualle tuli pikkuisen vaille 40 euroa. Talo tarjosi meille lämpimiä sämpylöitä, oliivi- ja yrttilevitettä, sekä lopuksi vielä outoa sulattamaan ruokaa.

Kävimme vielä illan pääteeeksi nauttimassa lasilliset Markon vanhempien terassilla, ennen kuin uni voitti kymmenen aikaan meidät molemmat. Täytyy vielä lopuksi pahoitella kuvien puutetta, sillä päivä on mennyt käytännössä aivan zombina kulkiessa, joten valokuvaamisella ei joutanut uhraamaan ajatustakaan.