Päivä 15 - Kotimatka

27.8.2012

Marko

Nyt se tuli, loma on lopussa ja pitää palata kotiin. Ketä kiinnostaa, oikeasti… Mieluummin jäisin tänne lämpimään ja jatkamaan lomaa kuin palaisin kotiin. No lento oli varattu ja pakko se on paikka käyttää, tässä siis kuulumiset viimeiseltä päivältä.

Olimme lauantaina ostaneet jo sämpylät sunnuntaita varten sillä opimme viime viikolla Naxokselta, että sunnuntaina ei tuoretta sämpylää saakkaan. Teimme aamupalan ja söimme sen hieman haikein mielin sillä se olisi viimeinen aamupala Kreikassa pitkään aikaan.

10 aikaan menimme ja luovutimme huoneen sillä hotelli oli pyytänyt meitä tekemään näin, ilmeisesti sen takia että saisi siivottua huoneita nopeammin pois. Ok, ei ongelmaa sillä voimme istuskella aivan hyvin hotellin Prince baarissa kuin hotellihuoneessa. Bussi lentokenttää kohti lähti 11.45.

Odotimme pahinta kun menimme lentokentälle, mielessä oli viime vuoden parin tunnin jonotus joka paikkaan ja kuumuus. Tällä kertaa jonottelimme ehkä 30-45 minuuttia ja sitten olimme ”puhtaalla puolen” odottelemassa portilla. Santorinin kenttä on suhteellisen pieni joten ensin jonottelemme ulkopuolella, että pääsemme sisälle check-iniin jossa laukut vain punnitaan ja tagataan. Tämän jälkeen jonotamme läpivalaisuun, jossa laukku läpivalaistaan ja laitetaan menemään lentokonetta kohti. Sen jälkeen jonotetaan vielä turvatarkistukseen ja sitten voitkin odotella lentokoneen lähtöä.

Kerkesimme käydä pienessä tax free kaupassa ja ostella hieman viiniä ja karkkia vielä kotiin. Muut ostokset lentokentällä oli pari pulloa vettä, sillä muissa kioskeissa joissa ruokaa myytiin oli suhteellisen kovat hinnat verrattuna Santorinin muuhun hintatasoon. Kovat katteet saivat näistä kioskeista!

Lentoa alettiin lastata 14.15 ja Santorinin kentällä koneeseen mennään bussilla. Bussi täyteen ja se ajelee koneeseen ja siitä sitten istuskelemaan. Lento lähti hieman myöhässä (10min) sillä Euroopan ilmatilassa oli kuulemma ryysistä. Lennolla saimme ruoaksi lihapullia ja perunamuusia, toivoimme salaa jotain hieman parempaa – ei käynyt tuuri. Saavuimme kuitenkin Helsinkiin aikataulussa eli noin 18.10 aikaan.

Laukut kopattiin ja sit lähdettiin odottelemaan bussia hotellille. Myöhästyimme puoli minuuttia Bonus Innin bussista ja näimme sen takavalot kun tulimme. Onneksi bussi kulkee 20 minuutin välein ja pääsimme siis lyhyellä odottelulla liikenteeseen. Hotellin parkkipaikalla jännitimme onko auto tallessa, oli se.

Siitä alkoikin ajomatka takaisin Kuopioon. Pysähdyimme Lahden ABC:llä syömään ja pidimme pienet jalottelu- ja vessatauot Juvan sekä Kuortin ABC:llä. Nämä ovat oikeastaan meidän vakiopysäkit Kuopio-Helsinki välillä (Juva ja Kuortti siis).

Tämä oli viimeinen tämänkaltainen kirjoitus tästä lomasta ja tulemme kirjoittelemaan vielä yhteenvedot molemmista viikoista sekä ehkä jotain muutakin pientä kivaa teille! Tulemme myös koostamaan lomakuvat videon muotoon, joten kannattaa senkin vuoksi seurata blogiamme!