Päivä 5 - Sähkötön rantaloma

16.8.2012

Marko

Päätimme tänäänkin suunnata rannalle ja tällä hertaa hieman eri kohtaan rantaa. Erona oli oikeastaan vain sijainti ja se, että tässä kohtaa vesi syveni ”loogisemmin” ja ei ollut kauheata kahluuta syvempiin vesiin. Rannalla lokoillessa tuli jatkettua Juoppiksen lukua ja niin ne vaan kuluu – ei kyllä riitä Juoppikset, eikä Kristianitkaan koko loman ajaksi.

Lounaalla päätimme käydä rantapaikkojen lähellä olevassa ravintolassa nimeltä Trata. Otimme sieltä annoksen ranskiksia, minulle kinkku & juusto leipä sekä Outille feta & oliivimössö leipä. Leipä oli kyllä hyvää, tuoretta patonkia tai vastaavaa ja sen välissä täytteet, ranskikset ei täällä tarvitse oikeastaan muuta kuin suolaa kaverikseen – sen verta hyvää evästä ne on. Ranskikset tehdään täällä paikallisista perunoista ja ne on ilmeisesti suht kuuluisiakin, hyviä ne ainakin on!

Lounaan jälkeen makoiltiin vielä rannalla jonkun aikaa ja siitä suunnattin hotellin kautta rantakadulle. Tarkoitus oli rantakadulla hakea Outille Frozen Jogurt nimistä herkkua, mutta ongelmaksi muodostui se ettei koko kylässä ollutkaan sähköjä enää kun päästiin rantakadulle. Menimme sen sijaan istumaan rantakadun kahvilaan ja olisimme tilanneet sieltä tuoretta mehua ja muuta, mutta taas iski sähköttömyys vastaan ja jouduimme tyytymään pariin limppariin.

Päätimme kuitenkin lähteä kävelemään hieman kauempana sijaitsevaan Super Markettiin. Sivuhuomiona tämmöinen seikka, että täällä pienimmätkin kaupat ovat ”Super Marketteja” ja tuo kauemapana sijaitseva Super Market oli kyllä isompi kuin nämä kylän pienet. Pieniä Super Marketteja voisi verrata kooltaan Siwaan tai pienempään kun taas tuo isompi oli ehkä normi S-Marketin kokoinen. Täällä ei ole kauheasti näitä Suomen automarketteja. Outihan löysi tuolta Super Marketin luota ihan jotain muuta kuin kaupan sillä siellä oli tietenkin elukoita… Huomatkaahan kuva alta.

Samalla reissulla huomasimme myös syyn sähköttömyyteen. Linjassa oli ilmeisesti jotain häikkää sillä sähkötolpassa keikkui mies ja no… työturvallisuus on vähän mitä on näissä maissa. Ei ehkä Fortumilla tämmösissä tamineissa ja turvavarusteissa mies olisi sähkötolpan nokassa.

Matkalla takaisin hotellille Outi löysi taas ”hyvin mielenkiintoisia” asioita tien varresta. Näitähän kun ei ole tällä reissulla taas nähtykään. Tällä kertaa kameran kennolle tallentui niin kukkia kuin jonkun paikallisen kasvimaa. Turisteiksihan meidät tunnistaa kun aidan yli kuvaamme kasvimaata.

Kävelyreissun jälkeen oli aika hetki rauhoittua hotellilla ja kirjoitella postikortteja sinne kotimaahan. Ehkäpä ne joskus tulee perillekkin, sillä täällä näkyy noita postilaatikoita olevan ja ei ne ole tuntuneet tursuavan ylikään. Olettaa voi siis, että joku niitä joskus tyhjentää.

Tänään valitsimme ruokapaikaksi To Ellinikon, jossa kävimme maanantaina syömässä. Tällä kertaa valitsimme alkupalaksi tsatsikia sekä paistettuja kesäkurpitsan paloja. Outi otti pääruoaksi Kokkinistoa (vasikkaa tomaattikastikkeessa) ja minä otin Keftedestä (lihapullia tomaattikastikkeessa). Lienee tässä vaiheessa lomaa sanomattakin selvää, että ruoka oli hyvää. Emme nimittäin ole huonoa ruokaa vielä saaneet!

Tälläkin kertaa oli paikalla kaksi herraa soittamassa ja laulamassa Kreikkalaista musiikkia joten saimme syödä heidän säestämänään. Ilta loppui tältä erää tähän ja palasimme hotellille hieman arkisempiin askareisiin kuten pyykin pesuun ja tämän kirjoittamiseen.

Huomenna tylsistytämme teitä taas rannalla olollamme. Tulimmehan kuitenkin tänne lepäämään ja lataamaan akkuja pimeää syksyä/talvea varten.