Päivä 4 - Retkeilyä saarikierroksen muodossa

15.8.2012

Tänään päivämme kului retkeilyn merkeissä pitkin ja poikin saarta bussilla. Ostimme Apollomatkojen tarjoaman koko päivä retken, jossa pääsimme tutustumaan saaren muihinkin osiin kuin vain pääkaupunkiin. Hintaa retkellä oli 25 euroa per nuppi. Yhdeksän jälkeen alkoi retkemme kohti maatilaa.

Ensiksi vierailimme isolla lehmätilalla, jossa oli myös paikallinen juustola, jonka toimintaan pääsimme tutustumaan.

Lehmillä oli juuri lypsy kesken ja yksi isomman puoleinen yksilö oli päässyt karkuun ja ilmeisesti olisi halunnut tehdä hieman enemmänkin tuttavuutta. Minua ei hirveästi 700 kiloa lihaa varpailla houkutellut, vaikka lehmät ovatkin ihania otuksia.

Maatilan vasikat asuivat samassa karsinassa sulassa sovussa kanojen ja vuohien kanssa. Niitä olisin voinut jäädä ihastelemaan pitemmäksikin aikaa.

Lehmäaitaukselta mentiin katsomaan juuston valmistusta ja ihan todella toroteettin lehmänp*ska kenkinemme keskellä juuston valmistushuonetta. Ihan ei olisi ehkä Valiolla tämmöinen onnistunut. Sen verran ohjeistettiin, että peskää nyt edes tassunne, ennen kuin tälle puolelle tulette.

Kävimme myös juustojen kypsytyshuoneessa, josta olisin ilo mielin voinut pikkuisen kiekon laukkuuni tipauttaa. Graviera juusto kypsyy kolme kuukautta ennen syömistä. Saimme myös pikkuisen palasen juustoa matkaamme kotiin viemisiksi.

Seuraavaksi matkamme jatkui Apiranthoksen marmorikylään, jossa tietkin oli päällystetty marmorilla. Ihania pieniä kujia ja järkyttävän jyrkkiä portaita oli paljon. Kylästä ostimme kotiinviemisiksi limoncello sitruunalikööriä, joka on valmistettu Naxoksella. Meidän oli tarkoitus käydä myös marmoritehtaalla, mutta se oli Neitsyt Marian päivän takia suljettu. Näimme kuitenkin bussin ikkunasta valtavan marmorilouhoksen, joka on yksi kolmesta parhaasta louhoksesta koko maassa.

Seuraavaksi hurautimme bussilla Damalaksen kylään, jossa näimme vielä 60-luvulla toiminnassa olleen vanhan oliiviöljypuristimen ja samalla vierailimme savityöpajassa, jossa itse käsityöläinen näytti meille, kuinka helposti se saven valantakäy, kun sen vain osaa.

Miehen ei tarvinnut edes katsella työtään, kun hetkessä oli kannu valmis. Ostettiin kotiinkin sininen käsintehty savikannu juuri tuolta myymälästä – eikä se ainakaan käsityöksi ollut hinnalla pilattu, sillä maksoimme viinikannusta vain 8 euroa.

Viimeinen pysäkkimme oli Orkoksen rannalla, jossa olisi ollut mahdollisuus uida. Me kuitenkin päätettiin käyttää aika lounastamiseen rannan ravintolassa, joka oli ilmeisesti hyvin suosittu, sillä se oli pullollaan paikallisia. Lounaaksi päätyi tänään kreikkalainen salaatti, tsatsikia ja saganakia.

Meille jäi myös aikaa upottaa varpaat hiekkaan ja nauttia hieman tuulisesta säästä rannalla. Kävelimme myös viereiselle rannalle, Mikri Viglaan, joka on purjelautailijoiden suosiossa.

Takaisin bussille mennessä bongailin tien sivusta vesimeloneja, viinirypäleitä ja tietenkin vuohen, joka jopa viitsi vastata keskusteluuni.

Viiden aikoihin olimme takaisin pääkaupungissa ja suunnistimme kaupan kautta hotellille hieman rauhoittumaan ennen iltaa. Mietimme myös missä haluaisimme illallistaa tänä päivänä. Kävelimme ensin kaupungin aukiolle nauttimaan vastapuristetusta appelsiinimehusta ja vilkuilemaan maailman menoa.

Päädyimme syömään Meltemi tavernaan, koska olimme päivällä retken aikana kuulleet kehuja siitä. Hukkaan eivät kehut menneet, sillä ruoka oli oikeasti todella hyvää. Söimme alkuruuaksi tsatsikia ja tomaattikroketteja, sekä talon tarjoamaan leipää ja oliivitahnaa. Pääruuaksi minä söin kleftikon, eli lammasta (tässä versiossa oli myös possua ja nautaa seassa) kypsennettynä leivinpaperin sisällä kasvisten ja graviera juuston kera. Marko maisteli moussakaa.

Ruuan jälkeen kävelimme vielä Waffle houselle noutamaan kävelyä varten jälkiruuat – minulle kinder bueno ja sitruunakakkujätskiä, Markolle kinder bueno ja pistaasipähkinäjädeä. Käveltiin vielä hetki sataman raitilla hirmuisessa ihmisvilinässä ja katsastettiin yksi kauppakin matkan varrella. Päivä oli kuitenkin pitkä ja vaati veronsa ja päätimme siirtyä kohti hotellia.