Päivä 5 - Lefkada

28.8.2013

Marko

Aamulla huomasin suhteellisen paljon pilviä vuoren laella ja ne oli suhteellisen matalalla. Tämä ei kuitenkaan menoa haitannut ja voin sanoa, että lämmintä oli tänäänkin. Vaikka välillä aurinko pilvessä olikin niin ei se haitannut – päin vastoin.

Tänään päätimme lähteä käymään Lefkaksen pääkaupungissa Lefkadassa. Mehän siis majailemme Nidristä josta on Lefkadaan noin puolen tunnin ajomatka. Matkaan kuluu aikaa noinkin paljon sillä liikenne on ihan älytöntä ja bussi jäikin pariin otteeseen seisomaan ahtaan kadun takia koska siellä oli pysäköitynä auto päin mäntyjä.

Lefkadaa kiertelimme parin tunnin verran ja istuskelimme siellä parissa kuppilassa sekä katsaastimme jokuisen kaupan – mitään ihmeellistä emme siellä puuhastelleet. Ensimmäisessä Outi nappasi hieman Frappea ja minä appelsiinimehua ja toisessa Outin piti tietysti saada jäätelöä.

Pientä ihmetystä on tällä reissulla aiheuttanut bussipysäkit. Olemme tähän mennessä löytäneet Nidristä pari pysäkkiä ja niitä on ilmeisesti enemmänkin. Ne ovat todella huonosti merkittyjä. Lefkadassakin epäilimme hieman tuleeko se bussi tähän sillä kartassa oli bussiasema ja ei se pysäkki bussiaseman virkaa aja vaikka se olisi katettu. Pääsimme kuitenkin oikeaan bussiin (vaikka bussissa ei lukenut edes sanaa nidri – kiitos paikalliselle tytölle opastuksesta!) ja palasimme seikkailultamme takaisin Nidriin.

Kuten on varmaan käynyt selväksi niin Outia kiinnostaa nämä karvaiset otukset ja pitihän näistäkin kuva ujuttaa tähän kirjoitukseen… Mikäli Outi olisi kirjoittanut niin noita kissakuvia olisi nyt kolme… No, mutta takaisin asiaan. Lefkadasta kun selvisimme takaisin niin koppasimme matkaan Pita Gyrokset lounaaksi ja hieman limpparia kaveriksi. Lounaan söimme hotellilla ja tästä suuntasimmekin hotellin uima-altaalle uiskentelemaan ja lueskelemaan.

Pari tuntia altaalla vierähtikin mukavasti ja siitä sitten päätimme lähteä hotellihuoneen kautta takaisin rantakadulle istuskelelaaman.

Rantakadulla eksyimme jo tutuksi tulleeseen Cafe Di Paris kuppilaan ja tällä kertaa mielessä oli aluksi juoda jotain, mutta lopulta päädyimme tilaamaan pari lasia viiniä ja siihen kaveriksi ”pieni” vohteliannos jossa oli tietty jäätelöä matkassa.

Kuten kuvastakin näkyi niin annos ei mikään pieni ollutkaan ja se oli kyllä erittäin hyvääkin! Molemmat söimme tästä hyvillä mielin ja onneksi emme näitä kahta tilanneet! Tätä annosta pitikin sitten sulatella ja tilattiinkin hieman lisää viiniä.

Päätimme vohvelin ja viinin jälkeen käppäillä hieman rantakadulla ja siitä suunnata sitten kaupasta haetun vesipullon kera takaisin hotellille. Halusimme hieman hengähtää ja vaihtaa illaksi taas vaatetta päälle.

Ennen illallista kävimme kuitenkin vaihteeksi Cafe Di Parisissa juomassa 0.5 litraa talon valkoviiniä (maksaa muuten 4.5 euroa tuo määrä ja lasillinen (iso) maksaa 2 euroa). Tässä paikassa vetoaa tarjoilijat ja heidän palvelunsa sekä tietysti hyvä sijainti ja hyvä viini.

Olimme jo lounaspaikaksi valinneet The Barrelin, mutta olimme kuulleet paikasta nimeltä Trata, tätä oli myös tuo Cafe Di Parisin tarjoilija suositellut jollekkin. Olimme jo menossa Barreliin kun päätimmekin mennä ainakin katsomaan Tratan ruokalistan.

Sehän sijaitsee hieman syrjemmässä ja ruokalistakaan ei ihan perinteisestä päästä ole – minun mielestä hieman sekavakin jopa. Ruokalistan ulkopuolella oli kuitenkin moussakaa ja stifadoa ainakin. Alkuruoaksi tilasimme paistettua kesäkurpitsaa ja tsatsikia. Mainittakoon, että he toivat leivän alkupalojen kanssa ja leipä oli hieman paahdettua ja lisukkeina tuli valkosipulivoita ja oliivitahnaa. Alkupalat leipineen ja tahnoineen oli kyllä loistavia.

Pääruoaksi Outi tilasi lihapullia metaxa kastikkeella (etualalla alla olevassa kuvassa) ja minä tilasin listan ulkopuolelta moussakaa (taka-alalla). Oli ehkä parhaat lihapullat pitkään aikaan ja moussakakin oli aivan erinomaista. Suosittelemmekin tätä paikkaa muille!

Mainitsen vielä pääruista sen verran, että annoskoko oli järkevä. Ei ollut ongelmia syödä lautasta tyhjäksi alkupalojen jälkeen. Sekä ranskalaiset oli vaarmaan itse tehtyjä.

Laskun kun tilasimme niin saimme annoksen melonia ja olimme tähän enemmän kuin tyytyväisiä – olihan tämä reissun ensimmäinen meloniannos!

Kaikille hinnasta kiinnostuneille meidän ruoat maksoi 28 euroa ja risat ja nämä sisälsivät 0.5 litraa talon valkkaria ja ison pullon vettä. Eli kyseessä on edullinen paikka josta saat törkeän hyvää ruokaa. Saa nähdä missä syömmekin huomenna kun valittavana on Barrel ja Trata.

Illallisen jälkeen suuntasimme vielä pääkadulle katselemaan kauppoja sillä on paljon mukavempi katsella niitä kun on viileätä. Sekä tietysti Outi halusi jäätelöä vanhasta tutusta Greek Cornerista. Tällä kertaa kuppiin taisi päätyä jotain hunajajogurtti jäätelöä sekä ah niin hyvää Kinder jätskiä.

Pääkadun kiertelyn jälkeen juomakaupan kautta (veden ja limsan kanssa) hotellia kohden ja pakkailemaan reppua huomista saarihyppely retkeä varten. Tietty tässä välissä pitää istuskella parvekkeella Retsina lasi kädessä ja kirjoitella tätä artikkelia!

Huomenna meille on luvattu pientä saarihyppelyä ja oppaan mukaan lounaaksi on todella hyvää Souvlakia.