Päivä 15 - Kotiinpaluu

11.9.2013

Tämä on ehdottomasti loman typerin päivä joka ikisellä lomalla. Kotiin on kuitenkin pakko mennä ja niinkuin sanotaan, kaikki hyvä loppuu aikanaan. Niin myös meidän tämän vuotinen Kreikka-seikkailu. Aamulla nukuttiin niin pitkään kun nukutti. Haimme aamiaista läheisestä kreppipaikasta/leipomosta. Olisin halunnut krepin aamiaiseksi, mutta valitettavasti kreppikoneet eivät olleet vielä valmiina ja lämpiminä, joten tyydyimme tiropitoihin.

Aamiaista nautimme hotellin parvekkeella. Samalla löimme laukkuihin kaiken sen, mitä emme vielä eilisiltana pakanneet. Titrasimme myös hieman laukkujen painoja, sillä molempien laukkujen painorajat uhkasivat tulla täyteen. Lopulta suunnistimme hetkeksi vielä nauttimaan uima-altaan vedestä, sekä Välimeren auringosta altaan reunalla.

Lounaalle suuntasimme hotellimme lähellä sijaitsevaan Tzimas tavernaan. Päätimme syödä kunnolla, sillä meillä ei olisi tilaisuutta saada kunnon ruokaa enää tuon jälkeen tänä päivänä.

Oliivit Tzimasissa

Alkuun otimme saganakia ja tsatsikia, sillä halusimme viimeisiä herkkuja ennen lähtöämme. Talo tarjosi kipollisen oliiveja, jotka sain nauttia ihan rauhassa. Pääruuaksi Marko otti pastitsiota ja minä söin tsousukakiaa, eli lihapullia tomaattikastikkeessa. Molemmat annokset olivat oikein herkullisia.

Tsousukakia

Pastitsio

Jälkiruuaksi halusin jäätelöä. Menimme donitsipaikkaamme, sillä sieltä sai myös ihania jäätelöannoksia. Aivan näin suurta annosta en odottanut saavani eteeni. Valitettavasti emme kahdestaankaan saaneet tuhottua tuota jäätelö määrää. En paljon valehtele, jos sanon, että kulhossa oli reilusti yli puoli litraa jätskiä.

Jäätelöä

Jäätelön jälkeen suunnistimme takasin hotellille reiluksi tunniksi. Bussi saapui meitä hakemaan klo 15:50 ja kotimatka todellakin alkoi. Parga oli meidän molempien mieleen enemmän kuin Nidri. Ehkä voisimme jopa joskus palata sinne, mutta ensi kesänä ei ainakaan.

Lentokentällä meitä oli jälleen vastassa tämä järjetön kreikkalainen lentokenttä systeemi, jossa laukkua ei jätetäkkään check iniin vaan, se kiikutetaan itse läpivalaisiin, josta se sitten matkaa lentokoneeseen (tässä vaiheessa ei enää kiinnosta onko laukku samaan aikaan perillä kuin minä, mennessä se vielä kiinnostaa :D ). Lentokentällä meillä oli noin tunnin verran aikaa tutustua kentän myymälään. Siellä oli mielestäni ihan hyvä valikoima (en katsellut kosmetiikkaa ja hajuvesiä kuin sivusilmällä – näissä valikoima oli todella suppea) kreikkalaisia tuotteita. Mukaan tarttuikin vielä 1,5 litraa oliiviöljyä, pari viini pulloa, sekä hieman tuliaisia läheisille.

Lentomme pääsi lähtemään ajallaan. Saimme heti kuulla, että kone tulisi olemaan hieman myöhässä, sillä oli niin kova vastatuuli. Onneksi matka ei ollut pomppuinen. Lentokoneen ruokakin oli jopa aivan syötävää. (Olin tyhmä ja en vaihtanut leivostani Markon ruisleipään, sillä Marko sai nyt ruisleivän ja kaksi leivosta, koska en tykännyt omasta pesusienestäni.)

Lentokoneruokaa

Perillä Suomessa olimme noin kymmenen yli yksitoista illalla. Nappasimme laukkumme mukaan ja haimme kentän Picnicistä salaatin ja patongin evääksi hotellille. Kävimme myös kentäs Alepassa tajuten, että olisi kannattanut ostaa ruoka sieltä, sillä siellä oli todella hyvät valikoimat salaatteja ja täytettyjä leipiä. Ensi kerralla muistamme tämänkin asian.

Bonus Innin bussi tuli pienen odottelun jälkeen noutamaan meitä hotellille. Uni maittoi hyvin PETAUSPATJALLA varustetussa sängyssä. Tähän loppui tämä tarina, nyt suunnitellaan jo uusia seikkailuja!

Maailman matkaaja Aahi

Maailman matkaaja Aahi odottaa myös innolla tulevia seikkailuja. Tulossa vielä yhteenvedot molemmista kohteista lähiaikoina, eli siis kannattaa vielä pysyä tutkalla. :)

Kuulostaa ihanalta! Olemme varanne ensi kesäksi (2014) samanlaisen yhdistelmän. Matkanjärjestäjämme on Aurinkomatkat ja teillä näytti olevan Apollomatkat. Heillä ilmeisesti taisi olla kuljetus Lefkasista Pargaan? Aurinkomatkoilla sitä ei ole.. Mutta matka heidän kauttaan oli halvempi. Mikä on teidän mielipiteenne, kannattaako meidän lähteä seikkailemaan tuo matka bussin kanssa (Nidri-Lefkada-Preveza-Parga) vai mennäänkö suosiolla taksin kanssa?

Joo, meillä kuului kuljetus samaan hintaan. Taksilla menimme. Taksi olisi maksanut 140 euroa muistaakseni itse maksettuna. En osaa sanoa, onko bussilla liikkuminen tuota väliä hankalaa vai ei. Yleensähän bussilla on Kreikassa helppo liikkua. Itse maksettuna mielestäni taksin hinta on aika suolainen, tosin onhan se todella helppoa ja nopeaa matkustaa tuo väli ”autokyydillä”.

Kiitos vastauksestasi. Meillä on nyt tässä melkein vuosi aikaa pähkäillä tätä. :) Ja todennäköisesti perillä suunnitelmat vielä muuttuu. Odotan innolla tuota matkaa, molemmat kohteet vaikuttavat aivan ihanilta.

Aivan Ihana blogi teillä :) Toivottavasti jaksatte seuraaviltannekin matkoilta tehdä tälläistä. Kuvia olis mukava nähdä enempikin. Kolmatta kertaa lähden Pargaan toukokuussa ja jotain lisävinkkejä poimin teidän kokemuksistanne ;) Oikein ihania matkoja huomiseen.