Päivä 14 - Uima-altaalla

6.9.2013

Marko

Alunperin suunnittelimme menevämme tänään risteilylle Captain Hook paatilla ja käyvämme Paxosella ja Antipaxoksella, mutta tulimme toisiin suunnitelmiin kun näimme sen laivan millä olisi pitänyt mennä ja iltapäivällä/illasta on tupannut tuulemaan – peruimme siis tämän retken jo alkuviikosta. Emme katuneet sitä tänäkään päivänä sillä kävimme tosi hyvällä meriretkellä Lefkaksella.

Olimme myös suunnitelleet menevämme vielä Valtos Beachille tänään, mutta aamulla olimme molemmat sitä mieltä, että entä jos jäätäisiin uima-altaalle makoilemaan – näin säästämme taxisssa (4 euroa) ja pedeissä (7 euroa sis. 2 petiä + varjo). Koppasimme siis aamupalaksi pari feta piirakkaa. Söimme ne hotellin terassilla.

Tästä aamupalasta pomppasimme hotellin uima-altaalle ja odottelimmekin jonkin aikaa ennen kuin menimme lillumaan sinne sillä ilmeisesti he heittivät jotain suolaa tai jotain valkoista ainetta sinne sillä ph-arvo oli varmaan hieman ylhäällä/alhaalla – he ottivat vettä näytteen ja sen jälkeen heittelivät tuota valkoista ainetta. Odottelinkin, että se liukenisi tuonne ennen kuin itse menisin sinne sekaan uiskentelemaan.

Tämä allas on muutenkin aika kiva sillä tämä on aikusille suunnattu allas ja syvässä päässä onkin varmaan 3 metriä vettä. Tuossa on kiva uiskennella ja vaan olla ja lillua sillä vesi on sopivan lämpöistä eikä liian kylmän tuntuista.

Lounaalla kävimme syömässä pita gyrokset tai oikeastaan minä söin pita gyroksen ja Outi söi Gyros annoksen. Tällä kertaa Outin annos oli todella hyvän kokoinen ja hintainen (6,5 euroa) ja minun Gyros Pita oli 2 euroa ja hyvän kokoinen sekin.

Lounaalta lähdettäessä kopattiin vielä Outille leivos. Tätä maisteltiin tosin myöhemmin sillä menimme lounaalta vielä altaalla pariksi tunniksi. Tulimme altaalta vielä hotellin terassille juomaan viiniä ja maistelemaan tuota leivosta, joka oli kyllä hyvää vaikka emme ihan tarkkaan tienneet mitä se olikaan.

Viinin ja leivoksen maistelun jälkeen suuntasimme Stefanosin Ouzeriaan jossa olimme edellisenä päivänä vierailleet. Tälläkin kertaa saimme papuja sekä uutuutena saimme myös jotain possun paloja – nämäkin olivat hyviä! Kiitokset myös Lahtelaiselle pariskunnalle hyvistä tarinoista ja hyvästä seurasta! Efkaristopoli!

Stefanosissa vierähtikin hyvin aikaa ja tästä lähdimmekin kiipeilemään kohti Sakisia, halusimme nimenomaan Sakisiin viimeisenä iltana sillä olimme sieltä saaneet hyvää ruokaa ja hyvää palvelua!

Alkupalaksi tilasimme Outille täytettyjä sieniä sekä molemmille Tsatsikia. Outi tykästyi sieniin ja sanoi, ettei ole noin hyvää evästä saanutkaan! Tsatsiki oli myös tosi hyvää ja Sakishan tarjoaa niiden kanssa paahdettua leipää jossa on jotain maustetta (ehkä oreganoa) päällä.

Pääruoaksi Outi tilasi possua valkoviinikastikkeessa juuston ja oliivin kera sekä itse tilasin Giouvetsia. Possu valkoviinikastikkeessa oli hieman liian suolaista Outin makuun ja oma Giouvetsi oli kyllä hyvää, tosin pasta oli makaroonimaista eikä normaalia riisinmuotoista pastaa kuten Giouvetsissa olen tottunut saamaan. Ruoka oli tälläkin kertaa hyvää!

Laskun tilatessamme saimme taas vesimelonia jälkkäriksi ja sanomattakin selvää tämä oli hyvää! Täällä on hauska tapa muuten laskun kanssa, kertaat tarjoilijan kanssa mitä söit ja tarjoilija kirjoittaa loppusumman pöytäliinaan – erikoista ja mielestäni hauska tapa.

Ruoan jälkeen Outi koppasi vielä jäätelöä matkalta ja söimmekin sen satamassa. Alla on pari kuvaa siitäkin.

Tämän jälkeen koppasimme vielä hieman tuliaisia matkaan ja suuntasimme hotellille. Huomenna onkin lähtö takaisin kotisuomeen ja harmiksemme Kreikka jää taas taakse.

Hieno reissu kaikin puolin ja omasta puolestani efkaristo ja kalinihta tältä erää!

Marko

Tuo hauska tapa kirjoittaa laskun loppusumma pöytäliinaan taitaa olla merkki veronkierrosta. Varsinkin jos oikeaa kuittia ei tuoda. Joillain ravintoloilla tuntuu olevan myös tapana lyödä kuitille pelkästään juomat. Näin ainakin meille yritettiin tehdä monta kertaa. Olimme Pargassa viikko teitä ennen. Onkohan kukaan koskaan tullut ajatelleeksi sitäkään, että myös tippien jättäminen harmaan talouden tukemista. Ei ihme, että Kreikka on talousvaikeuksissa, kun oma kansa huijaa valtiota. Varsinkin turistien kustannuksella. Onneksi kuitenkin jo monessa paikassa sai kuitin pyytämättä.

Maassa maan tavalla ja ei se ole tyhmä joka pyytää… ;-)