Päivä 1 - Matkalla Gdanskiin

12.11.2015

Matkan tekomme alkoi jo varhaisessa vaiheessa aamulla kohti Turkua, sillä tarkoituksena oli nauttia lounasta Tampereella yhden seurueemme jäsenen hoteissa. Auton nokan suunnaksi otettiin kuitenkin ensin Pandan tehtaanmyymälä, joka jäi sopivasti matkan varrelle Vaajakoskelle. Pandan...

Pandalla

Pandan myymälästä mukaan tarttui hieman matkaevästä, sekä tietenkin myös kotiin viemisiä. Loppumatka autossa taittuikin iloisesti suklaata nassuttaen ja hieman tulevaa matkaa suunnitellen. Itsehän en tällä kertaa kovinkaan paljoa reissua suunnitellut, vaan olin jättänyt suunnittelun toisten hoteille. Autossa päätimme, että mennään eniten fiiliksen pohjalta ja katsellaan vähän säätäkin, että minne mennään ja mitä tehdään. Yhteisenä toiveena oli kuitenkin hyvää ruokaa ja yhdessä olemista. Autossa.

Lounasta nautimme siis Tampereella, jossa pöytään katettiin ihanaa kasvispiirakkaa, tonnikalasalaattia, sekä tietenkin tuoretta mustaa makkaraa, jonka kävimme läheiseltä torilta noutamassa asiaan kuuluvan puolukkahillon kera tietenkin. Lounas katosi nälkäisiin suihin niin nopeasti, että kuvan ottaminen jäi vain haaveeksi. Lounaan jälkeen matka jatkui kohti Turkua, jossa pysähdyimme tankille ja nappasimme mukaan myös kahvia.

Matkakahvi

Turun lentoasemalla olimme hyvissä ajoin. Meillä oli puolitoista tuntia aikaa konene lähtöön. Turun lentokentällä ei tarvitse huolehtia siitä, että rahat menisivät kauppoihin, niitä ei nimittäin ole sillä puolella, mistä Wizz air lähtee. Käytännössä sieltä löytyi vessat ja juoma-automaatti.

Puuhapussi

Kummitätini oli ajatellut kaikkea. Hän oli varannut kaikille meille ”nuorille” omat puuhapussit lentokonetta varten, sillä kuuluuhan lennolla olla mielekästä tekemistä! Minun pussissani oli värikynät ja aikuisten värityskirja. Kyllä ainakin hermot pysyvät kunnossa tällä retkellä, kun voi ahdistuksen yllättäessä kaivaa esiin värit ja ruveta värittämään oloaan rauhalliseksi ja seesteiseksi.

Lentokone Wizzair

Vihdoin pääsimme koneeseen, joka oli myyty melkein loppuun. Vielä kuitenkin kuuluteltiin koneeseen astuessa, että mikäli haluaa enemmän jalkatilaa, on mahdollisuus maksaa siitä, että pääsee exit paikalle, sillä niitä oli vielä muutama vapaana. Meillä ei nyt sellaiseen ollut tarvetta, vaikka ahdasta olikin. Kone oli mielestäni melko vanha ja nuhjuisen oloinen. Kuitenkin lento oli vain reilun tunnin mittainen, joten arvelin sen menevän vaikka seipään nenässä. Koneessa nautimme loman ensimmäiset viinit ja virittelimme lomatunnelmaa. Täytyy kyllä todeta, että luottavaisemmin mielin tulee Finnairin lennolla istuttua, kuin näillä halpalentoyhtiöillä. Samat tarkastuksethan niille tehdään, mutta ehkä kuitenkin luotan niihin sinivalkoisiin siipiin eniten…

Perillä Gdanskissa olimme illan suussa. Kello on siellä tunnin vähemmän kuin Suomessa, joten palasimme ikään kuin kesäaikaan takaisin. Juuri kun olin itse selvinnyt edellisestä kellon siirtämisestä. Meitä oltiin kentällä vastassa ja matka huoneistollemme kesti vajaan puoli tuntia. Taksikuski jäi ystävällisesti odottamaan meidän kanssamme huoneiston omistajaa. Saimme kahdet avaimet huoneistoon, joka koostui kahdesta makuuhuoneesta, olohuoneesta, keittiöstä, isosta terassissa, kahdesta kylpyhuoneesta ja yhdestä erillisestä vessasta. Olimme enemmän kuin tyytyväisiä asuntoon ja sen sijaintiin.

Seuraava projekti oli etsiä kauppa. Taksikuski neuvoi meille yhden kaupan, mutta emme kyllä hänen ohjeilla päässeet oikein mihinkään. Kysyimme vastaantulevilta paikallisilta neuvoa ja löysimmekin kauppaan, josta saimme kaiken tarpeellisen seuraavaa aamua varten.

Seuraavaksi arvelimme suunnistaa syömään. Kummisetäni oli katsonut valmiiksi meille puolalaista keittiötä edustavan ravintolan melko läheltä asuinpaikkaamme. Kävelimmekin sinne ja kas vain, ravintola olikin kadonnut. Täytyi laatia suunnitelma B. Jokainen alkoi olla aika nälkäinen ja kovin kauaksi emme halunneet enää miilustaa. Asuintalomme alakerrassa oli burgereita ja pannareita tarjoava streefood ravintola, johon päätimme suunnata. Emmekä todellakaan katuneet! Minä ja Marko tilasimme kaksi burgeriä, ranskalaiset ja siiderit ja hintaa koko lystille tuli 13 euroa! Hampurilaiset olivat kyllä varmaan parhaat, mitä olimme kuunaan syöneet. Voin lämpimästi suositella tätä Surf Burgeria kaikille Gdanskin kävijöille.

Burger

Ranskalaiset

Tarjoilija vei vahingossa meille tarkoitetut ranskalaiset väärään pöytään, joten korvaukseksi saimme erilaisia dippejä ranskalaisten kaveriksi. Kastikkeet vaikuttivat omatekoisilta, eivätkö pullokamalta. Olimme hyvin tyytyväisiä ruokiin, joten täydellä mahalla olikin hyvä vaappua yläkertaa nauttimaan vielä yömyssyt ja suunnittelemaan seuraavan päivän ohjelmaa.