Päivä 5 - Vihdoinkin Valtos Beach

10.9.2016

Aamulla ensimmäinen kysymys oli, että sataako vettä? No ei satanut. Ei tosin ollut ihan pilvetönkään taivas, mutta ei sen näköistä, että olisi pitänyt sadevaatteita ruveta kaivelemaan. Niinpä pakkasimme (jälleen) rantakamppeet kassiin ja suuntasimme kohti taksiasemaa. Otimme taksin Valtos beachille (5 e) ja varasimme itsellemme muhkeat aurinkopedit aivan rantaviivan tuntumasta. Pilviä alkoi kerääntyä enemmän taivaalle, mutta ei kuitenkaan satanut vettä. Välillä aurinko oli pilvessä ja välillä se paahtoi tulikuumana pilvien välistä. Valtos on melko kivikkoinen ranta. Veden rajassa ei juurikaan oli hienoa hiekkaa, vaan se on enemmän sellaista pyöreäksi hioitunutta sepeliä. Uimakengät on ihan must valinta tälle rannelle, mikäli haluaa yhtään kinttujaan säästellä. Ranta myös syvenee hyvin nopeasti. Muutaman metrin päässä vesirajasta ei enää yllä jalat pohjaan.

Valtos

Jalat

Rantaelämää

Piitsiä

Aika kului kirjaa lukien ja uiden ja ihmisiä katsellen. Fasiliteetit olivat erinomaiset – tosin hintaakin aurinkopedeillä oli 12 euroa kaksi petiä ja aurinkovarjo. Aurinkovarjossa oli sellainen boksi, jonne pystyi laittamaan arvotavarat ja sen sai auki erillisellä magneettirannekkeella. Vessat ja suihkut olivat myös erinomaiset. Todennäköisesti hieman kauempana olisi ollut edullisemmat pedit, mutta olimme tyytyväisiä, kun nyt kerrankin edes päästiin rantaan asti. Rannalta löytyi myös pikkuruinen minimarketti, mikäli ei kehdannut rahdata juomiaan kotoa asti. Hieman kalliimpi toki kuin keskustan marketit, mutta ei nyt sentään mikään riistohintainen.

Lounaalle menimme Captain’s tavernaan. Marko oli katsonut Tripadvisorista, että tiedossa olisi ihan kelpo lounasevästä. Minä söin papuja tomaattikastikkeessa fetan kera (oli muuten parhaat pavut, mitä olen koskaan Kreikassa saanut) ja Marko otti itselleen kreikkalaisen salaatin. Markon vanhemmat söivät club sandwichin ja täytetyn uuniperunan. En muista muiden ruokien hintoja, mutta minun pavut olivat kuusi euroa ja markon salaatti viisi ja puoli euroa. Talo tarjosi jälkiruuaksi pikkuisen pannacottan kinuskikastikkeella.

Valkoiset pavut

Kreikkalainen salaatti

Pannacotta

Lounaan jälkeen mentiin vielä uimaan ja makoiltiin hieman rannalla. Aurinko alkoi paistaa täydeltä terältä ja rannalla oli todella kuuma. Päätimme poistua kohti hotellia Markon kanssa tässä vaiheessa. Markon vanhemmat jäivät tekemään vielä kokonaista työpäivää rannalle. Meilläkin venähti normaalia pidempi aika rannalla tällä kertaa.

Kävelimme pois rannalta ja samalla söin matkalla pehmistä kinuskikastikkeella. Kävimme varaamassa Hellenikon tavernasta pöydän lauantaille ja suuntasimme uima-altaalle uimaan. Huoneeseen mennessä oli tarkastettava lämpömittari ja se näytti 30,3 astetta varjossa kellon ollessa vähän yli viisi iltapäivällä. Alkaa siis olla lomakelit ihan kohdillaan.

Valtoselta palatessa

Parga

Valtos Beach ylhäältä päin

Uimisen, ja täydellisen puhdistautumisen suola/aurinkorasva/kloori kuorrutuksesta, hengailimme hotellilla lepäillen ja odottelimme loppua seuruetta saapuvaksi. Puoli kuuden jälkeen suunnattiin viinipullon kanssa Markon vanhempien terassille pelaamaan Unoa – mitä muutakaan sitä lomalla ihminen tekisi? Minulla ja Markon isällä oli veto päällä, että kumpi pesee toisen Unossa tarjoaa voittajalle mojiton. Ei olisi tarvinnut voittaa koko peliä, vaan sijoittua vain paremmin kuin toinen. Ikävä kyllä olen surkea vedonlyönnissä ja hävisin kirkkaasti koko turnauksen, Markon isän voittaessa koko setin. Eli mojito on ostettava. Katkerana myönnän tappioni.

Pelien jälkeen suunnattiin viereiseen Tzimas ravintolaan syömään. Matkalla poikkesin apteekkiin tutkimaan Korresin valikoimaa. Mukaan tarttui kasvojen puhdistusainetta tuplapakkaus. Mieleni tekisi vielä shampoota ja suihkusaippuaa, mutta tutkitaan nyt muutakin tarjontaa ensiksi.

Päivälliseksi minä valitsin kanaa sienikastikkeella, Marko otti kana souvlakin, Markon äiti tsoutusakiaa ja Markon isä kokkinistoa. Juomaksi otimme valkoviiniä ja vettä. Koko kattaus neljälle hengelle maksoi 46 euroa. Talo tarjosi oliiveja, leipää ja digestiiviksi ouzoa. (Mainittakoon, että olen kotona kasvissyöjä ja pyrin välttämään kotioloissa myös kananmunaa ja suurin osaa maitotaloustuotteista. Tällä vegaanina eläminen olisi hyvin hankalaa. En ole nähnyt tofua tai kasviperäisiä maitoja ja jogurtteja edes kaupoissa. Kasvisruokaa on kyllä tarjolla, mutta esimerkiksi lounasta – mikäli haluaa jotain pienempää, ei tarjolla juurikaan ole. Kasvisruokien määrä on myös hyvin rajallinen. Yleensä kolme vaihtoehtoa ja ne ovat kaikki samoja joka ravintolassa. Minulta rajautuu vielä aika moni ruoka pois gluteenin takia, joten olen hieman höllännyt ruokavaliotani loman ajaksi.)

Kanaa sienillä

Kana souvlaki

Kävelimme vielä keskustaan jäätelölle minun lempijätskipaikkaani. Olen nyt kokeillut useampaakin jäätelöpaikkaa, ja todennut, ettei muualla kannata käydä, koska tämä kotitekoinen jäätelö pesee kaikki muut jäätelöt mennen tullen. Illan kähmässä tassuttelimme vielä Markon vanhempien parvekkeelle juomaan yömyssyt.

Ylihuomenna ollaan tulossa sinne ja juuri Valtoksen rannan tuntumaan Ionian Beach-hotelliin. Ihanalta näyttää ja kiva että sain tästä vielä vinkin napata uimatossut mukaan. Kiitos kivasta blogista!

Ionion beacillä oltu kohta 2 viikkoa. Taxiveneellä pääsee kätevästi pargan puolelle a 2e henkilö

Katseltiin eilen niitä taksiveneitä. Minusta ei olisi kyytiin lähtijäksi. Välittömästi olisi paha olo. :D

Kiitos viestistäsi. Tervetuloa Pargaan, täällä on ollut ihanaa (vesisateestakin huolimatta)!