Päivä Tukholmassa risteilyllä helmikuussa

Helmikuussa kävimme päivä Tukholmassa risteilyllä toista kertaa. Ensimmäisellä kerralla risteilimme kesällä ja mietimmekin, kuinka risteily talvella sujuu. Itse pelkäsin laivan runkoa vasten hakkaavia jäälauttoja tai hirmumyrskyä. Ensimmäinen pelko osoittautui turhaksi, sillä laivaväylä oli täysin sula. Toinenkin pelko oli melko turha. Menomatkalla oli nimittäin hyvinkin tasainen kyyti.

Perjantaina hyppäsimme aamulla junaan Kuopiosta ja otimme suunnaksi Helsingin. Olimme valinneet laivaksi Silja Serenaden – aivan kuten viime kerrallakin. Helsingissä meillä oli aikaa pysähtyä syömään Friends & Brgrs’illa.

Suosittelen kokeilemaan vegaanista vaihtoehtoa. On nimittäin yksi parhaista purilaisista, joita olen ikinä syönyt.

Jälkiruuaksi haimme kahvit Starbuck’silta. Tällä kertaa en voi sanoa valinneeni oivaa juomaa, sillä tilasin matcha latten. Oli melko vihreän makuista. En ehkä koskaan opi juomaan viherjuomia, enkä pysty ymmärtämään, kuinka joku voi niitä sanoa hyvänmakuiseksi. Tämä ainakin maistui ihan heinikolle.

Kahvit tassuissa suunnistimme satamaan. Meillä oli aikaa reilusti tehdä lähtöselvitys ja istuskella terminaalissa. Laivaan pääsimme noin tuntia ennen laivan lähtöä. Meille oli varattuna A-luokan hytti ja saimme sen kannelta 10. Pyysimme etukäteen, että voisimmeko saada hytin kahdeksannelta kannelta tai ylempää. A-luokan hyttejä on nimittäin myös kannella viisi, me halusimme korkeammalle.

Laivassa meitä oli vastassa Harri Hylje. Veimme tavarat hyttiin ja suuntasimme nauttimaan lasilliset ennen laivan lähtöä. Laivassa oli satamassa auki yksi baari, sekä yksi kahvila. Muut ravintolat ja kaupat olivat vielä suljettuja.

Laivan lähdön jälkeen teimme hieman ostoksia. Meille oli varattu myöhäisempi kattaus buffettiin, joten aikaa oli ihan ruhtinaallisesti käytettävissä ennen ruokailua.

Olin kysynyt ennakkoon, että kuinka paljon vegaanisia vaihtoehtoja on tarjolla. Sain vastaukseksi, että niitä on ainakin järjestettävissä erikseen kysymällä. Tosiasia ei kuitenkaan ollut ihan tämä, joten söin kyllä maitotaloustuotteita, sillä muutoin olisin jäänyt aika vähälle ruualle. (Mainittakoon, että Tallink kehittää tällä hetkellä vegaanisia vaihtoehtoja, että tnyt tilanne voi olla toinen.) Jos illalllismenu ei ole ollenkaan muuttunut tuosta keväästä, niin vegaanille voi kyllä todella jäädä nälkä ja ei saa rahoilleen vastinetta.

Maistelin jälkiruokia, ja oikeastaan ainoat mieleiset olivat mangovaahto ja marjasmoothie. Muut jäivät vähän niinkuin maistelun asteelle. Buffetin viini oli myös todella karmivaa, joten tilasimme erikseen pullollisen valkoviiniä tarjoilijalta. Talon viini maksoi buffetissa 10 euroa ja oli oikein hyvä. Lopun pullosta sai ottaa myös mukaan, jos ei sitä olisi saanut ruuan kanssa tuhotuksia.

Buffetin jälkeen kävimme katsomassa laivan showta. Lähinnä siis tanssia ja ruotsalaisia, sekä englannninkieliä suomalaisten bändien biisejä laulettuna. Show oli ihan ok, mutta ei nyt mitenkään erityisesti sykähdyttänyt.

Aamulla kävimme laivan aamiaisella ja odottelimme laivan saapumista satamaan. Satamasta otimme metron T-Centraleniin, josta vaihdoimme junaan ja sillä matkustimme Mall of Skandinavia ostoskekukseen. Keskus oli vain vuoden vanha ja se oli kyllä todella upea paikka. Suurin osa kaupoista toki oli meidän kukkaroille liian kalliita, mutta olihan se kiva käydä esimerkiksi Teslaa töllistelemässä.

Lounaalle meinasimme mennä Vapianoon, mutta siellä oli niin kamalat jonot, että emme kehdanneet jäädä odottamaan, eikä todennäköisesti aikakaan olisi riittänyt. Niin palasimme samaa reittiä takaisin satamaan ja nappasimme Espresso House kahvilasta mukaan syötävää ja juotavaa, jotka söimme laivassa.

Minä tietenkin sijoitin rahani Lushille. Sainkin siellä erinomaista palvelua englanniksi, sekä paljon vinkkejä tuotteiden käyttöön ja ihonhoitoon.

Laivan lähdettyä Tukholmasta, kävimme kannella nauttimassa ihanista maisemista. Oli vaan aika kylmä, joten ei kehdannut jäädä ihan kovin pitkäksi aikaa töllistelemään. Minusta on ihanaa kun laivaväylä on niin kapea, että voi katsella ihmisten taloja laivan lipuessa eteenpäin.

Olimme varanneet buffet illallisen myös tälle päivälle. Tarkemmin ajateltuna se olisi riittänyt yhteen suuntaan, mutta tulipahan nyt kokeiltua tämän ateriapakettikin. Toisella kertaa jo tiesi, että mitä ruokia kannattaa ottaa ja mitkä kannattaa suoraan jättää syömättä. Itse söin lähinnä alkuruokia, sekä borssikeittoa. Pääruuissa ei ollut kasvissyöjälle oikein mitään sopivaa, vaikka ruokalista alkuun siltä näyttikin.

Myöhään illalla laiva pysähtyi Maarianhaminassa, joten tietenkin piti käydä myös tuon kaupungin valot ihailemassa. Pysähdys on todella nopea, sillä laiva ei sammuta edes moottoriaan tuoksi aikaa. Maarianhaminasta lähdön jälkeen alkoi myös tuulla hieman enemmän, että laiva keikkuikin jonkin verran. Hieman piti valvoa, ettei nyt vaan sattuis mitään…

Sunnuntai aamuna kävimme laivassa vielä aamiaisella ja hoidimme viimeiset tuliaisostokset. Laivan saapuessa satamaan meillä oli muutama tunti aikaa ennen junan lähtöä. Kävimme hakemassa hieman eväitä junaan, sekä syömässä Fafa’silla.

Ruotsin risteily oli tälläkin kertaa oikein onnistunut. Ehkä kuitenkin se on kesällä mukavampi, kun voi istua laivassa terassilla hyvällä kelillä, sekä viettää päivän vanhassa kaupungissa. Nyt ei tarkoituksella edes lähdetty tarpomaan vanhana kaupunkiin, koska ilma oli todella kalsea ja kylmä tuuli puhalsi.