Päivä 2 - Kossin kaupungin tutkiskelua (ja kissoja)

4.9.2017

Marko

On vuorossa päivä kaksi, joka on oikeastaan ensimmäinen kokonainen päivä täällä Kossilla. Olimme päättäneet nukkua pitkään eli kello oli laitettu soimaan 8.30. Tämä oikeastaan siitä syystä, koska hotelli tarjoaa aamupalaa 7-10 välillä ja ajattelimme ainakin käydä katsomassa onko siellä mitään sopivaa ja onko 5 euron arvoinen. Toki ajatuksena olisi nukkua hieman univelkaa pois tuosta matkustamisesta johtuen. Ennen aamupalaa piti kuitenkin viritellä lämpömittari toimintaan! Ja voin sanoa, että tuossa 9 aikaan aamulla meidän parvekkeella on jo aika lämmin. ”Varjossa” näyttää mittari 32 ja suoraan auringossa 40 astetta.

Sitten päästäänkin itse aamupalaan. Mentiin alas ja katsottiin tarjontaa pikaisesti ja todettiin, että siellähän on vaikka sun mitä. Otimme siis aamupalaa ja hintaa tuli 5€ per nokka. Siellähän oli kahvia, mehua, jugurttia, leipää, kurkkua, tomaattia, leikkeleitä, pekonia, nakkeja, paistettua sekä keitettyjä kananmunia, tuoretta leipää ja sämpylää, paistettuja leipiä joissa oli sieniä ja juustoa taikka kinkkua ja juustoa, erilaisia makeita leivoksia ja muutakin tarpeellista. Täytyy sanoa, että oltiin todella tyytyväisiä aamupalapöydän tarjontaan ja hintaan. Tulemme varmasti syömään toistekin aamupalaa tässä.

Meillä oli myös ajatuksena nähdä opas, kun hän ilmoitti eilen bussissa tulevansa 10 aikaan hotellille. Lopetellessamme aamupalaa opas ilmestyikin ja liittyi seuraamme. Siinä sitten menikin hyvä tovi kun juteltiin mukavia ja kyseltiin ravintolavinkkejä sekä hieman muistakin asioista ja varattiinpa yksi retkikin. Kerrassaan mainio tapa aloittaa aamu rauhallisesti.

Tälle päivää ei ollut mitään ihmeempia suunnitelmia vaan tarkoitus olisi hieman kierrellä kaupungilla ja katsella hieman missä pari isompaa kauppaa olisi vaikka ne ei sunnuntaisin auki olekaan. Lähdimme siis käppäilemään ympäri kaupunkia. Tuli käppäiltyä hieman siellä sun täällä ja matkan varrelta löytyi niin laivoja, lehmiä kuin kukkiakin.

Kuten otsikoissa onkin niin puhutaan hetki kissoista ja hieman koiristakin. Oppaalta saimme hieman tietoa tämän alueen kissoista sillä niitä on täällä aika paljon liikuskelemassa. Ilmeisesti täällä ajatellaan niin, että kissalla on parempi olla ja mukavempi elämä jos se saa vapaasti kuljeskella ulkosalla – sama ajatusmalli pätee myös koiriinkin. Täällä ilmeisesti on myös eläinlääkäri joka on hoitanut kissoja kuntoon ilmaiseksi jos on mennyt huonoon kuntoon. Eräs turistipariskunta olisi halunnut maksaa kissan lopettamisesta sillä se oli jo niin huonossa kunnossa, mutta eläinlääkäripä sanoi toisin ja päätti hoitaa kissan kuntoon – kissa tuli kuulemma kuntoon viikon tiputuksen ja hoidon jälkeen. Samoin eläinlääkäriopiskelijoita mantereelta ja ilmeisesti muualta maailmasta tulee kerran vuodessa leikkaamaan kissoja, kaikki ei tosin leikkauta kissojaan. Täällä onkin nähnyt parin päivän aikana paljon kissoja – osa parempi kuntoisia ja osa sitten ei niin hyvä kuntoisia.

Kerrotaan nyt vielä koiristakin yksi tarina, jonka opas meille kertoi aamulla. Erällä kaupanomistajalla on useampi koira ja koirat lähtee kaupanomistajan mukana töihin ja saattaa kauppiaan töihin. Sen jälkeen kun kauppias on töissä niin koirat lähtee itse puuhastelemaan omiaan kaupungille. Kunnes tulee siestan aika niin koirat ilmestyy takas kauppaan ja lähtee kauppiaan matkassa kotiin viettämään siestaa. Illalla sitten koirat saattaa kauppiaan takaisin töihin ja koirat lähtee omille teilleen. Työajan päätyttyä koirat ovat takaisin kaupalla ja kotimatka voi taas alkaa.

Päästiin eläimiin niin kuvien joukossa oli kuva lehmästä syömässä. Opas kertoi, että täällä vuokrataan lehmiä ruohonleikkuriksi. Kuulemma eräälläkin on lava-auto johon menee kaksi lehmää ja aamulla hän vie ne sovittuun paikkaan autolla ja jättää sinne syömään ruohoja pois. Keskipäivällä hän vie vettä lehmille ja illemmalla oletettavasti hakee ne pois. Olisi kyllä kerrassaan huvittava näky nähdä nämä lehmät menossa aamulla töihin.

Kun kerran kaupunkia kierrettiin niin olihan se käytävä katsomassa Hippokrateen puuta, joka sijaitsee Kossilla. Lainaankin nyt hieman tietoutta Wikipediasta:

Hippokrateen puu on plataanipuu, joka sijaitsee Kosin kaupungissa Kosin saarella Kreikassa. Legendan mukaan lääketieteen isä Hippokrates (460–377 eaa.) opetti sen alla.

Tämä nähtyämme suuntasimme muistaakseni Avra nimiseen rantakuppilaan mehuille ja Frapelle.

Aikamme istuttuamme päätimme lähteä etsimään lounasta. Opas suositteli meille Gyro paikkaa nimeltä Gyro Square ja suuntasimmekin sinne. Itse otin Combo annoksen johon kuului pita gyros, ranskalaiset sekä juoma ajatuksena, että jaamme ranskalaiset. Outi otti halloumi gyron ja juoman. Molemmat oli kyllä todella hyviä ja halloumi gyroa emme olleet ennen nähneetkään ja se olikin positiivinen yllätys – näin kasvissyöjäkin sai pita gyroksen! Tulemme menemään uudelleen tähän paikkaan!

Lounaan jälkeen päätimme suunnata meidän hotellille ja siitä sitten uima-altaalle. Tämä tietysti parin kaupan kautta. Kävimme altaalla pulahtamassa ja siitä sitten hotellihuoneeseen nauttimaan hieman virvoketta ja kirjoittelemaan blogia sekä lukemaan. Samalla tuli myös hieman mietittyä illan ohjelmaa.

Päätimme ensin suunnata viinille Kaseta nimiseen paikkaan joka on tuolla rantakadun varrella. Otimme pari lasia valkkaria ja istuimme siinä aikamme.

Aikamme istuttuamme päätimme siirtyä kaupungille ja etsiä sieltä jonkin paikan nauttia juomia ja katsella ihmisten menoa. Ensin koitimme mennä Petrino nimiseen viinibaariin, mutta siellä oli pääasiassa pulloina tavara ja se oli enemmänkin ravintola kuin viinibaari. Emme ottaneet siellä mitään vaan siirryimme sieltä Kantouni nimiseen paikkaan jossa Outi otti Alfan vehnäolutta ja minä Strongbow siiderin.

Seuraavana vuorossa olikin ruokapaikan etsintä. Olimme ajatelleet menevämme Broadway nimiseen ravintolaan ja kävimmekin katsomassa sen ruokalistaa, mutta siellä ei ollut Outille oikein mitään kasvisruokaa. Oli joku burgeri ja tietty salaattia sekä pastaa. Palaamme tuonne toisena iltana, mutta tänään päätimme mennä kuitenkin Elia nimiseen ravintolaan.

Ruokalistalta löytyi ensinnäkin juomapuolelta mielenkiintoinen uutuus. Nimittäin Malamatina retsinaa roseena. Outinhan piti sitä saada, mutta se olikin loppu kun tilattiin ja sitä löytyikin sitten lopulta. Itse pidin enemmän siitä tavallisesta valkoisesta Malamatinasta, mutta Outille kelpasi rosee versiokin.

Alkuun otettiin juustopalloja, jossa tuli tomaattihillo mukana – kerrassaan hyvä valinta. Sekä tietysti otettiin tsatsikia. Talon puolesta saatiin leipää, oliiveja ja oliivitahnaa. Oli muuten ensimmäinen kerta Kreikan reissuilla, kun Outilta jäi oliivit syömättä.

Pääruoaksi Outi otti gemistaa eli riisillä täytettyjä paprikoita ja minä otin moussakan. Molemmat oli kyllä ihan hyviä ja mitään valittamista ei näistä löytynyt.

Jälkkäriksi talo vielä tarjosi vesi- ja hunajamelonia.

Tästä sitten talsittiin kaupan kautta hotellia kohti ja hieman luettuamme aloimmekin nukkumaan.