Päivä 1 - Matkustaminen

25.8.2013

Marko

Olimme tulleet perjantaina jo Vantaalle Outin sukulaisten luo yöksi joten saimme lauantaina nukkua suhteellisen hyvin ja syödä rauhassa aamupalaa sillä kone lähti vasta kello kolme. 11 aikoihin lähdimmekin Bonus Inniä kohden sillä olemme tullessa siellä yhden yön ja näin ollen saamme jättää auton sinne pariksi viikoksi parkkiin ja mikä parasta: he vievät meidät kentälle ja hakevat sieltä vielä poiskin.

Olimme kentällä hyvissä ajoin ja kerkesimmekin kierrellä ja käppäillä kentän myymälöissä suhteellisen rauhassa. Outillehan tämä oli jo yksi parhaista osista reissua – kentällä shoppaaminen. Siitä todisteena onkin suhteellisen hyvillä alennuksilla saatu pussukka jossa on jonkun verran roipetta kuten hajuvettä ja muuta kosmetiikkaa – taisipa sinne eksyä tutun myyjän takia pari miesten hajuvesinäytettäkin.

Kentältä pääsimmekin sujuvasti lentokoneeseen tällä kertaa bussikuljetuksella sillä kyseessä oli hieman pienempi Finnairin Airbus A320. Emme saaneet varattua jalkatilapaikkoja tähän koneeseen joten pelkäsimmekin jo tuota 3,5 tuntista ahdasta ilmastointiputkessa istumista. Tällä kertaa onni potkikin meitä ja meillähän oli ihan reilusti jalkatilaa sillä ei ollut mitään ongelmaa isommallakaan ihmisellä – polvet eivät edes ottaneet kiinni etupenkkiin.

Lentokoneessahan tietysti tarjoillaan juomaa ja ruokaa. Ruoasta meillä ei ole kuvaa tällä kertaa, mutta kanaa thaimaalaisittain tjs. oli kyllä ihan hyvä setti. Ruoan syöminenhän on suorittamista sillä ahdastahan siinä on syödä. Lohdutukseksi alla on teille kuva siitä mitä joimme tuolla lentokoneessa, viini oli yllättäen ihan hyvää valkkaria.

Lentokoneella meni 3 tuntia 15 minuuttia matkaan ja olimme siis 15 minuuttia etuajassa perillä. Odottelimme hieman pienellä Prevezan kentällä matkalaukkuja ja sitten oikeaan bussiin ja odottelemaan sen lähtöä. Tietysti piti olla se yksi pariskunta jota sai odottaa (emme me!) ja siitä sitten kohti Lefkasta. Saavuimme hotellille kahdeksan aikohin ja siitä ensimmäisenä lähdimme kauppaan ostamaan vettä ja muuta juomista. Tämän jälkeen käppäilimme hieman pääkadulla ja rantakadulla etsien sopivaa ruokapaikkaa (Outilla on tietysti lista muiden kehumista ravintoloista ja ravintoloista joita pitää kokeilla).

Päädyimmekin ravintolaan nimeltä Panorama, jossa oli Outin muistiinpanojen mukaan ”upea stifado” – tämä oli siis jonkun muun matkalaisen kehuma. Paikkahan oli ihan kivan näköinen, mutta odottelimme hyvän aikaa sitä että meiltä tultiin ottamaan tilaukset.

Juomapuolesta huolta piti iso pullo vettä ja puoli litraa talon valkkaria. Hieman vetiselle se maistui joten olisiko sitä jatkettu – en tiedä. Alkupalaksi otimme tsatsikia ja paistettua munakoisoa.

Pääruoan tuomistakin sai hieman odotella, mutta tämä ei oikeastaan haitannut – saipahan hengähtää hieman alku- ja pääruoan välissä. Pääruoaksi Outi tilasi stifadoa ja jatkoi samanlaisen stifadon etsimistä mitä sai Georgiopolin ravintolassa nimeltä Valentino. Itse tilasin beef giouvetsiä eli lihaa ja riisinmuotoista pastaa.

Hieman petyimme kun molempien ruoka ei ollut kypsennetty ”potissa” vaikka oma giouvetsi tarjoiltiin siinä. Olen tullut siihen huomioon, että jos ruoka on kypsennetty ”potissa” niin se on törkeän hyvää. Liha oli molemmilla mureata ja hyvää ja eipä tuota kumpikaan jättänyt syömättä. Ihan perushyvä paikka, mutta ei tuo stifado niin upea ollut kuin joku muu sen oli kokenut.

Ravintolasta suuntasimme sitten takaisin rantakadulle ja pysähdyimme kauppaan ostamaan kylmää juomista ja siitä takaisin hotellillemme. Hotellilla istuimme parvekkeella vielä hetken juoden kylmää olutta ja siideriä.

Tähän päättyikkin reissumme ensimmäinen päivä ja se oli aika pitkälti matkustamista.

Marko

Heippa! Mukavaa lomaa teille. Käykääpä ihmeessä Mamma Mia ravintolasa syömässä, sielä on poteissa kypennettyä ruokaa ja hyvää sellaista. Löydätte sen ranta-kadun loppupäästä.

Hei Minna! Vietämme varmasti mukavan loman ja Mamma Mia ravintolaan on tarkoitus mennä tänä iltana!