Päivä 13 - Lefkada town

18.9.2016

Aamulla haimme perinteisesti aamiaista leipomosta Markon kanssa ja aamiaisen jälkeen suunnistimme porukalla kohti bussipysäkkiä. Olimme nimittäin suunnitelleet käyvämme tänään Lefkadan kaupungissa. Kannatti ehdottomasti valita viikon kuumin päivä tähän touhuun. Koko kivikylässä ei käynyt tuulen virekkään.

Linja-autossa on tunnelmaa

Satama Satama

Bussimatka Lefkadan kaupunkiin kesti Nidristä noin 25 minuuttia. Busseja kulkee hieman kellon ajasta riippuen yhdestä kahteen kertaan tunnissa. Kreikassahan bussiin noustaan perinteisesti bussin takaovesta ja rahastaja tulee erikseen myymään sinulle lipun. Yhden suuntainen matka aikuiselta Lefkadaan maksoi 1,80 euroa. Paikallisbusseilla liikkuminen on mielestäni melko helppoa ja vaivatonta, sekä tietenkin myös hyvin edullista.

Ensimmäisenä suunnattiin satamaan katselemaan upeita purjeveneitä ja katamaraaneja. Osa laivoista oli ilmeisesti seilannut melko pitkänkin matkan, sillä näimme muunmuassa Uuden-Seelannin lipun alla purjehtivan laivan. Osa laivoista oli niin hienon näköisiä, ettei tämmöisellä rahvaalla olis varmaan varaa edes pätkään purjeen naruista.

Rantakatu Rantakatua

Satamasta tepsuttelimme keskusaukiolla juomaan kahvia ja mehua. Samalla katselimme hieman kauppoja, sekä tietenkin paikallisten elämän menoa.

Pääkatu

Koiruli päiväunilla

Lefkadassa oli todella kuuma, niin kuuma, ettei oikein kiinnostanut jäädä sinne notkumaan. Muutaman tunnin saimme tuhlattua paikkoja katselemalla ja kauppoja kiertämällä. Itse kävin neljässä apteekissa tutkimassa kosmetiikkavalikoimaa. Tietenkin mukaan tarttui hieman Korressia. Sain mm. purkillisen suihkugeeliä 2,50 eurolla, kun se Sokoksella Suomessa maksaa pitkälti yli kymmenen euroa.

Nidriin palattuamme kävin nopeasti viemässä tavaroita hotellille ja lähdimme etsimään lounasta. Meillä ei Markon kanssa ollut juurikaan nälkä, joten päädyimme istumaan Cafe di Parikseen ja joimme lasilliset. Minä söin ranskalaisia ja Marko tilasi toastin itselleen. Varmaan kuumuus teki sen, ettei oikein ruokakaan maittanut.

Lounas

Lounaan jälkeen menimme hotellin hotellin allasbaariin bloggaamaan ja samalla joimme yhdet siiderit. Kiire ei ollut mihinkään, joten lähinnä nautittiin olostamme. Kaikki tuliaisetkin on lähes tulkoon jo ostettu.

Päätimme lähteä Cafe di Parikseen katselemaan ihmisiä ja rantaan tulevia risteilyaluksia. Matkalla satamaan bongasin kissaperheen viettämässä siestaa yhden ravintolan pöydän alta.

Kissanpoika Pikkukissit

Tilasimme myös yhdet drinkit, jotka olivat erinomaisia. Itse tilasin parannellun piña coladan (kanelia ja butterscothia lisänä) ja Marko otti appelsiini-mandariini mojiton.

Pina colada

Appelsiini-mandariini Mohito

Päivällistä menimme syömään The Barrel tavernaan rantakadun päähän. Tilasimme alkuun tsatsikia, Markolle juustopalleroita ja minulle sieniä valkosipulikastikkeella.

Alkuruuat

Pääruuaksi minä otin aurinkokuivatuilla tomaateilla täytettyä broileria punaisella pestokastikkeella ja marko söi beef kelftikon. Molemmat olivat oikein hyvän makuisia.

Beef kleftiko

Broieria punaisella pestolla

Tilasimme ruokajuomaksi retsina malamatinaa (parasta retsinaa Kreikassa) ja hämennyimme, kun tarjoilija toi pöytään kulhollien jäitä viinin kanssa. Liekkö tarkoitus nauttia malamatinaa jäiden kera? Minä lapioin jäät veden sekaan mieluummin. Hintaa päivälliselle tuli reilut 36 euroa.

Malamatina

Teputtelimme vielä hetken aikaa rantakadulla ja ihastelimme täysikuuta, ennen kuin menimme takasin hotellille. Koko päivä oli todella kuuma ja illallakin oli vielä yli 25 astetta lämmintä ja todella hiostavaa. Eksyimme myös aivan ihanaan laukkukauppaan. Vielä en kotiuttanut kaupasta mitään. Täytynee hieman neuvotella vielä laukun tarpeellisuudesta toisen osapuolen kanssa ennen huomista.

Nidri illalla Täysikuu Purjeveneitä Purjeveneitä

Huomenna on viimeinen päivä tätä lomaa. Tarkoituksena olisia suunnata vielä nauttimaan rantaelämästä.