Päivä 7 - Tuulta, tutkiskelua, pakkaamista ja ruokaa

18.8.2012

Marko

Tänäänkin päätimme koittaa rannalle menoa, mutta uiminen jäi tällä kertaa kyllä väliin koska täällä Naxoksella on tuullut pari päivää suhteellisen kovasti. Tänään sen varsinkin huomasi kun lähdimme parin tunnin rannalla makoilun jälkeen satamaan lounastamaan Jacpots nimiseen paikkaan ja tietty sieltä pari Giro Pitaa ja keko ranskalaisia eksyi nokkamme ääreen. Alla vielä hieman kuvaa siitä miten paljon oikeastaan täällä tuulee.

Lounaan jälkeen päätimme lähteä katsomaan Portaraa, paikallista nähtävyyttä joka on lyhyesti selostettuna ikään kuin portti. Tuulen tunsi tuolla kukkulalla vielä paremmin kuin maalla. Matkalla tuonne törmäsimme satamassa paikallisen postin kulkuvälineeseen. Voin sanoa, että hieman erilainen kuin Itellan käyttämät välineet, tämä väline vielä nitisi ja natisi…

Portaralla kapuamisen jälkeen lähdimme metsästämään Outille paikallista herkkua nimeltä munkki… Yllättävää eikö? Ilmeisesti päiväsaikaan niitä ei oikein tahdo saada kun paikalliset viettävät siestaa kuumuuden takia. No tyydyimme pelkkään Cappucinoon ja Fanta Lemoniin.

Kävimme myös isommassa Super Marketissa ostamassa vielä hieman tuliaisia sillä siellä oli esim. paikallinen erikoisuus Citron pari euroa halvempaa kuin täällä. Mukaan tarttui myös hieman muutakin sieltä kaupasta. Tulijaisten saajat saatte odottaa kunhan pääsemme ensin kotiin päin.

Kreikassahan on tällä hetkellä vesimelonikausi ja sen näkee niin ravintoloissa kuin kaupoissakin. Ravintolassa saatkin yleensä kasan vesimelonin paloja jälkkäriksi kun olet laskua pyytämässä. Kaupoissa nämä vesimelonit taas maksavat noin 39 senttiä per kilo ja kooltaan ne ovat hieman eri luokkaa kuin kotimaassa.

Huomenna olemme lähdössä Santorinille vielä yhdeksi viikoksi ja tänään oli aika siis kasailla hieman kamoja kasaan ja panikoida sitä kun tuolla tuulee ja mitenhän se Alexander paatti oikein heiluttaa meitä. Pakkaamisessa ei sinänsä mitään erikoista ollut sillä itse en ainakaan kovin paljoa ole levitellyt tavaroitani. Enemmänkin tuo laivamatka mietitytti ja saimme tähän illalla ERITTÄIN positiivisen yllätyksen Apollomatkoilta. Hotellissa nimittäin odotti kirjekuori jossa oli kaksi lauttalippua Delos nimiseen paattiin joka on kokoluokaltaan samaa kokoa Tallinnan ja Helsingin väliä ramppaavan Superstarin kanssa. Löytyypä tuosta paatista ilmastoinnit ja pelit, saamme vielä nukkuakkin pidempään sillä Alexander olisi lähtenyt 7 aikaan ja Delos lähtee 12.50. Kiitoksia tästä Apollomatkoille!

Hyvällä mielellä on hyvä lähteä syömään. Pohdimme koko päivän sitä missä söisimme tänään illallista sillä emme ole syöneet huonoa ruokaa oikeastaan kertaakaan täällä. Päätimme kuitenkin valita jonku jo käydyistä ravintoloista silläkin perusteella, että niistä saisi hyvää ruokaa. Karsimme vaihtoehdoista heti pois kaikki sataman lähellä olevat paikat jo tuon tuulen takia. Valintamme kohdistui tutuksi tulleeksi To Ellinikoon, jossa oli livemusiikkia.

Söimme To Ellinikossa alkuruoaksi tsatsikia ja paistettuja kesäkurpitsan viipaleita sekä juuri paahdettua leipää yrttivoin kera. Pääruoaksi molemmat otti vasikkaa sipuleiden kera. Tällä kertaa joimme puolisen litraa talon valkoviiniä ja vettä. Ruoka oli hyvää ja napa täyttyi, annoskoko oli pääruoassa sen verran hillitön että emme kumpikaan jaksaneet syödä sitä loppuun asti!

Lähdimme mahat täynnä ja tyytyväisinä etsimään Outille jälkkäriksi jäätelöä Waffle Housesta, mutta törmäsimme kuitenkin siihen mitä olimme etsineet aikaisemmin. Löysimme nimittäin munkkeja myyvän kaupan ja tietysti jäätelö unohtui sen sileän tien. Jälkkäriksi Outi söikin munkkeja joiden päälle oli kaadettu hunajaa ja ripoteltu kanelia.

Tämä oli viimeinen juttu täältä Naxoksen päästä, huomenna matkaammekin Santorinin puolelle ja aamulla emme Naxoksella juuri muuta tee kuin syömme aamupalan hotellilla ja siirrymme laivaan.