Päivä 2 - Ukkosta ja sadetta

7.9.2016

Marko

Monta vuotta on Kreikassa reissattu ja nyt se piti kokea nimittäin sadepäivä. Maanantain ja tiistain välisenä yönä alkoi satamaan ja ukkostamaan ja sitä kestikin sitten aika pitkälti koko päivän. Illaksi hieman laantui ja oli enää pieniä sadekuuroja.

Aamulla onneksi tuli sähkötkin niin päästiin yrittämään aamupalan tekoa. Siinä kävi kuitenkin kömmähdys kun sähköt katosivat kun alettiin paistamaan munia sekä keittämään vettä. Noh teimme salaatin siinä ja ihmettelimme kun osassa huoneista näkyi valoa ja meillä ei. Naapureilta kysästiin oliko helläkin sähköt pois – ei olleet. No söimme aamupalan ja sen jälkeen siinä hotellin omistaja käppäili ohi niin sanoimme, että meillä ei ole sähköjä. Hän sitten vilaisi hieman ja näytti missä sulakerasia on (piilottaneet taulun taakse) – tämän jälkeen meilläkin oli taas sähköt. Sähköttömyyden takia kuva aamupalasta jäi ottamatta, mutta mennään aika perinteisellä linjalla eli leipomosta haettu sämpylä (Outille suomesta tuotua gluteenitonta leipää), jugurttia, salaattia, fetaa, tsatsikia ja mehua – tästä uupui ne kananmunat ja pavut.

Aamupäivä pelattiin korttia meillä vanhempieni kanssa sillä mitäpä sitä sadepäivänä rannalle lähtemään. Yhden aikaan lähdimme lounaalle ja aika pitkälti joka paikka missä oli katos oli täynnä. Päädyimme lopulta odottamaan omaan lempi pita gyros paikkaan eli Filippas nimiseen. Täällä Pita Gyroksissa on sisällä kaalisalaattia ja hintaa on 2.8 euroa. Itse söin sellaisen ja Outin gluteenittomasta ruokavaliosta johtuen hän otti kanafile annoksen.

Emme halunneet lounaan jälkeen lähteä ihan vielä hotellille vaan kiersimme hieman kujia ja katselimme kauppoja. Tästä päätimme haluta juoda yhdet juomat vielä jossain. Päädyimme lopulta ilmeisesti Sports Cafe nimiseen paikkaan tosin en ole ihan varma sen nimestä sillä jossain kohtaa oli sisällä kreikaksikin kirjaimia, mutta katsotaan josko se selkenisi reissussa vielä. Siellä ei baarimikko ollut paikalla niin jäi Mojitot juomatta, mutta tilattiin sitten retsiinaa ja viiniä. Meitä ehkä hyviteltiin, kun ei saatu coctaileja sillä pöytään tuotiin iso meze annos – en osaa sanoa olisiko normaalisti annos ollut pienempi. Siinä oli makkaramunakas, leipää ja salaattia – hieno ele jota arvostan, mutta juuri syöneenä ei ihan uponnut tuo annos meille neljälle.

Tästä tallattiin takaisin hotellille lueskelemaan ja myöhemmin pelailtiin taas hieman korttia – satoi vielä. Hieman sade hellitti ja muuttui kuuroiksi iltaa kohti ja seitsemän jälkeen lähdettiin kapuamaan mäen päälle sillä siellä oli meidän ravintolavaihtoehdot tälle iltaa. Matkalla ylös katseltiin tietysti kauppoja ja kojuja.

Ylhäältä avautuu tietysti hienot maisemat ja piti niistäkin pari kuvaa räpsäistä.

Sade haittasi aika paljon ravintolatoimintaa sillä ravintolat pystyivät pitämään vain katettua osaa auki. Sakikseen koitettin ensin, mutta sinne oli jo väkeä jonottamassa ja ainakin 30 minuuttia olisi sinne jono. Hätä ei ollut tämän näköinen sillä lähellä oli toinen suosikkimme nimittäin Taverna Andreas. Heillä oli hieman samaa ongelmaa, mutta hän lupasi pitää meille pöydän jos tultaisiin 30 minuutin päästä takaisin. Tämä sopi meille ja menimmekin läheiseen baariin ottamaan yhdet lasilliset.

Heilläkin oli vain pieni osa tavernasta katettuna. Alkupalaksi otettiin potissa olevaa ruokaa jossa oli paprikaa, sipulia ja neljää erilaista juustoa.

Pääruoaksi otimme stifadoa ja giouvetsiä.

Tämän lisäksi vanhempani söivät stifadoa ja pastitsiota. Juomana meillä oli litra viiniä ja litra vettä. Koko setti maksoi hieman yli 50 euroa eli ei paha hinta 4 pääruoasta, 1 alkupalasta, viinistät ja vedestä.

Tästä käppäiltiin takaisin hotellille päin ja vielä kuvan räpsäsin matkan varrelta. Kauheammin ei saanut kuvattua sateen takia tänään.

Sepä oli sellainen sadepäivä ja ei annettu sen häiritä sillä ollaan lomalla. Rannalle ei vielä olla päästy, mutta toivottavasti sinnekkin päästään.