Päivä 11 - Musta rantapäivä

23.8.2012

Marko

Vihdoin ja viimein sain lepopäivän kaikenlaiselta kiertelyltä ja kaartelulta Santorinin eri osissa, keskiviikko oli nimittäin pyhytetty rantapäiväksi. Tällä Santorinilla Kamarissa on rannassa yksi erikoinen asia verrattuna perus lomakohteen hiekkarantaan – rantahiekka on nimittäin mustaa/harmaata ja voitte kuvitella miten lämmintä se on kun aurinko porottaa siihen. Onneksi olimme tähän varautuneet jo Suomessa sillä kesällä oli Lidlissä uimakengät tarjouksessa ja ostimme ne silloin.

Rannalta on muuten hyvä katsella kirjan lisäksi laskeutuvia lentokoneita. Santorinin kenttä kun on suhteellisen lähellä (koko saari on suhteellisen pieni saari) niin näet Kamarista suoraan kaikki laskeutuvat koneet kun niillä on laskeutumistelineet alla ja he tekevät lähestymistään. Tuli myös maisteltua rannalla olevan munkkimyyjän herkkuja.

Tällä kertaa päätimme käydä lounaalla pizzalla. Kävimme Bella Napoli nimisessä pizzeriassa syömässä ilmeisesti ravintolan nimikkopizza nimeltä Bella Napoli, jossa oli paprikaa, juustoa, salamia ja fetaa. Pizza oli kyllä hyvä ja hintakaan ei ollut kova loppujen lopuksi. Suosittelen tätä paikkaa ja tätä meille suositteli Apollomatkojen opas.

Lounaan jälkeen lähdimme istuskelemaan hotellimme alabaariin Princeen, jossa Outi kirjoitteli edellisen päivän postauksen (ja josta itse kirjoittelen tätä postausta). Aikaa vierähti siinä suhteellisen runsaasti ja tämän jälkeen suuntasimmekin kaupoille. Kaupoilta mukaan tarttui tuliainen itselle taulun muodossa (pitää kehystellä se) ja muiden perustarvikkeiden lisäksi paikallista viiniä tynnyristä.

Tästä suunnistimme hotellille maistelemaan tuota viiniä ja lukemaan. Viini ei ollut minun makuuni, mutta Outi tuosta taisi tykätä ja lipittelikin sitä jonkin verran. Viinin maistelun ja lukemisen jälkeen suunnattiin rantaboulevardille istuskelemaan ennen illallista.

Tänään halusimme hyvää ruokaa (kuten joka ilta) ja suuntasimme Irini's ravintolaan jossa olimmekin jo aiemmin käyneet syömässä kehuttua pastitsiota ja stifadoa. Tällä kertaa alkupaloiksi otimme tsatsikia ja juustopalleroisia. Pääruoaksi söin itse ”Beef in a clay pot” joka oli kyllä Giouvetsia (todella mureaa lihaa, pastan, juuston ja liemen kera) ja Outi söi Pastitsiota. Jälkkäriksi pöytään kannettiin laskun lisäksi pieni pala kakkua (kakku katosi nopeasti suihin ja kamera ei pysynyt edes mukana). Ruoka oli todella hyvää ja en ihmettelisi vaikka söisimme lopun lomastamme tuolla.

Torstaille onkin luvassa taas puuhapäivä tai ainakin se puuhapäivä alkaa iltapäivällä kun lähdemma viinitilalle, kirkkoon, ehkä muuallekkin ja Oiaan katselemaan auringonlaskua. Aamupäivä on varattu ei millekkään eli istuskelemme jossain ja rentoudumme sekä käymme lounaalla.