Päivä 11 - Suuri ruokahuijaus tai ainakin melkein

3.9.2013

Marko

Tänään suuntasimme taas Valtos Beachille. Ensin kävimme kuitenkin perumassa perjantaina olevan Joonian helmet retken sillä katsottuamme sitä paattia (lähinnä sen kokoa) tulimme siihen tulokseen, että Outille voisi tulla paha elämä – varsinkin nyt kun on tuullut aina iltapäivästä asti joten siellä voisi olla suhteellisen hyvä keinunta. Tämä ei sinällään haittaa sillä olimme Lefkaksella hyvällä meriretkellä.

Päätimme kopata aamupalaksi Green Bakerystä jotain syötävää rannalle mukaan ja mukaan tartteui feta pasteija, juustopiiraita (eli pieniä fetapiiraita), persikka-jugurtti pasteija ja minidonitsi. Olisimme hieman toivoneet löytävämme samankaltaisia täytettyjä patonkeja kuin Lefkaksella, mutta näitä emme ole vielä löytäneet mistään täältä. Nuo kuitenkin maistui hyvin ja hinta oli suht edullinen. Taisi halvemmalla päästä Nidrissä.

Rannalle menimme muuten tällä kertaa hieman poikkeuksellisesti taksilla. Taksilla sinne nimittäin pääsi neljällä eurolla ja näin säästyi kiipeämisestä ”nyppylälle”. Valtoksellehan pääsee ja sieltä pääsee poiskin vain nyppylän yli jonne on suhteellisen hyvä kapuaminen täältä suunnasta. Valtokselta pois päin ei se ole ihan niin paha.

Rannalla loikoilimme jokusen tunnin ja siitä sitten siirryimme kaupungin puolelle etsimään lounaaksi gyroja. Hieman olo tuntui koijatulta kun molemmat tilasimme gyros annokset (puolikkaat normaalista), jotka maksoivat 5 euroa ja odotimme saavamme enemmän evästä kuin Gyros Pitassa olisi ollut – se kun maksaa pari euroa. Kuten kuvasta näkee niin annoshan oli ehkä samaa luokkaa kuin mitä Gyros Pitassa on sisällä – tässä ei ollut sitä pitaleipää matkassa. Otimme molemmille omat annokset joten 10 eurolla olisimme syöneet 5 gyros pitaa ja saaneet rahallemme paljon enemmän vastinetta. Kannattanee pitäytyä näissä tutuissa Gyros Pitoissa.

Tästä suuntasimme hotellillemme ja siellä menimme lillumaan hetkeksi uima-altaalle. Täällä tulee oltua kyllä enemmän altaalla kuin Nidrsissä sillä tuo altaan vesi on hitusen lämpimämpää täällä kuin edellisessä hotellissamme.

Altaalta menimme maistelemaan retsiinaa hotellihuoneen parvekkeella ja lueskelemaan kirjaa sekä ihmettelemään Nokia uutisia iPadillä. Hieman rauhottuamme päätimme lähteä etsimään sitä kaivattua viinin nautinta paikkaa, jollainen meillä Nidrissä oli – täältä sitä ei taida löytyäkään.

Ensimmäisessä paikassa lista tuotti pettymyksen ja viiniä ei saanut kuin pienissä pulloissa ja hinta oli suhteellisen kova. Jos lasi on neljän euron kantturassa ja sillä saa puoli litraa talon viiniä niin ei se oikein ole suotavaa. Outi koppasi kuitenkin Frapen ja tarjoilija tarjosi siinä vaiheessa vaihtoehdoksi jätskin kera olevaa Frappea. Outihan otti sen ja oli kuulemma oikein hyvää. Tämä tiety tiesi sitä, että hinta nousu hieman ylöspäin verrattuna normi frappeen – pientä koijjattiin taasen.

Käppäilimme tämän jälkeen hieman siellä sun täällä ja eksyimme pienelle Piso Krioneri nimiselle rannalle. Tämä ranta oli oikeastaan kiveä kiven jälkeen. Emme tule tänne päivää viettämään, Valtos Beachille tulemme menemään jatkossakin. Alla jokunen kuva kuitenkin.

Tästä eksyimme takaisin kaupunkiin päin ja Kanari Squaren kahvilaan. Täällä meitä ei koijattu ruoan suhteen ja itse tilasin pienen pullon retsiinaa ja Outi olutta sekä pienen vesipullon. Yllätys olikin suuri kun saimme kylkiäiseksi neljä palaa leipää, joiden päällä oli jotain valkoista töhnää (ehkä tirokafteria) ja tomaattia ja olipa yhdessä kinkun tjs. palakin. Erittäin kiva yllätys ja nämä palaset olivat myös erittäin hyviäkin!

Hetken istuttuamme päätimme lähteä kohti Dokos nimistä ravintolaa. Tätä oli kehuttu ja olipa tämä Tripadvisorin sijalla numero neljä. Aluksi hämmennystä aiheutti se kun siellä ei juurikaan ollut väkeä. Emme antaneet tämän häiritä ja menimme sisään tilaamaan. Alkupalaksi otimme Dokos Specialin jossa oli fetaa, tomaattia, paprikaa ja tomaattikastiketta sekä paistettuja munakoisoja ja kesäkurpitsoita. Alkupalat olivat hyviä ja toivoimme pääruoankin suhteen hyvää. Saimme myös yrttivoita leivän päälle.

Alkuruoan aikana paikka alkoi täyttyä ja suurin osa oli brittejä. Pääruoaksi minä olin tilannut moussakaa (kuvassa taka-alalla) ja Outi Sofritoa (kuvassa etualalla).

Tässä vaiheessa alkoi Tripadvisorin hyvä sija ihmetyttää sillä Outin Sofrito ei maistunut oikein miltään ja paras osa tuota annosta oli kuulemma tuo coleslaw tyylinen salaatti. Oma moussaka oli kyllä ihan hyvää, mutta ei ollut läheskään niin hyvää mitä söin Lefkaksella Tratassa. Tässä vaiheessa alkoi myös selittyä se miksi täällä oli brittejä, ruokalistaa muistellessamme huomasimme siellä olevan aika paljon ehkä juuri briteille suunnattuja eväitä. Tämä ei siis ole paikka jos haluaa sitä kunnollista kreikkalaista ruokaa – harmi.

Aterian hinta oli kuitenkin yksi halvimmista, vain 26 euroa ja risat viineineen päivineen. Laskun mukana saatiin vielä viinirypäleitä, jotka ei kuvaan asti kerenneet ennen kuin ne olivat kadonneet.

Kävimme vielä ravintolan vieressä olevassa kaupassa katsomassa olisiko siellä jotain halpaa viiniä, Ouzoa kotiin viemisiksi sillä yleensä kauemmat kaupat ovat halvempia – harmiksemme ei ollut. Outi nappasi vielä astiallisen munkkeja matkalla hotellille ja tuosse se niitä mussuttaa tyytyväisenä.

Huomenna onkin luvassa bussilla ajelua ja herätys onkin kello 5.45 eli aikaisin pitää lähteä. Ai niin, huomenna onkin varmasti hyvää ruokaa luvassa sillä suuntaamme Sakikseen syömään – siellähän oli ruokaa jota kehtaa jonottaakkin!