Päivä 3 - Pikkuretki Plataniakseen

11.9.2019

Tänään oli pakko laajentaa reviiriä, sillä käytännössä kaksi päivää olemme norkoilleet hotellin nurkilla. Ei vain kertakaikkiaan ole jaksanut tehdä mitään. Enkä tiedä olisinko tänäänkään jaksanut, mutta lähdettiin kuitenkin matkaan. Ensin kuitenkin oli syötävä aamupalaa....

Ensin kuitenkin oli syötävä aamupalaa. Sellainen havainto on tässä ehditty tekemään, että mikäli haluat syödä aamiaisen rauhassa ja ilman enempiä jonotteluja, niin kannattaa mennä syömään aamiaista heti kahdeksan aikaan. Yhdeksältä nimittäin ravintolassa on jo melkoinen tungos, kun suurin osa herää syömään näköjään siihen aikaan. Meille kuitenkin kahdeksan aamiainen sopii mainiosti, sillä ei nukuta yleensä sen pidempään. (lue: minä en nuku.)

Päätimme lähteä heti aamiaisen jälkeen bussipysäkille. Hotellin ovessa oli kuitenkin tällainen ötökkä, joka jo kerran vieraili meidän parvekkeellamme. Ymmärsin lähteä kuitenkin pois, ennen kuin hain kengän.  Bussi tuli juuri sopivasti kun menimme pysäkille. Oikeastaan piti ottaa muutama juoksu askelkin. Aikataulut on kuulemma olemassa, mutta ne ovat vain suuntaa antavat. Paras vaan mennä pysäkille ja odottaa. Kyllä sieltä joku bussi aina tulee.

Matka Plataniakseen kestaa ehkä noin 10-15 minuuttia. Tietenkin riippuen kuinka monella pysäkillä joudutaan pysähtymään. Bussiinhan astutaan sisään keskiovesta ja rahastaja tulee myymään sinulle lipun. Etuovesta on turha yrittää kammeta sisälle. Bussimatka maksaa Malemesta Plataniakseen 1,80 per henki. Ihan kohtuullinen kyytihinta.

Plataniaksessa kävimme ensin tutkimassa rantaa. Malemen ranta on kivikkoinen ja ei oikeastaan mitenkään ihanteellinen uimiseen. Plataniaksessa sen sijaan on ihan hiekkaranta ja ajattelimme, että voisimme tulla tänne joku päivä viettämään rantapäivää.

Plataniaksen edustalla on pieni saari ja siinä sellainen kohta, joka näyttää kivettyneelle merihirviölle. Se nyt näkyy hieman huonosti tuossa ottamassani kuvassa, sillä aurinko paistaa juuri samassa suunnassa. Kävin kuitenkin katsomassa, ettei merihirviö ole lähtenyt omille teilleen.

Kävelimme hieman pitkin Plataniaksen pääkatua katsellen kauppoja ja ihmisiä. Platanias on aikalailla turistikylä (kuten useimmat Länsi- Kreetan kylistä) ja se näkyi palvelujen ja kauppojen tarjonnassa. Pääaukiolla on yksi iso Zynka marketti, mikäli kaipaa esimerkiksi ruokatarvikkeita. Muuten on pikku kauppaa ja kuppilaa aivan vierivieressä. Mitään ei tarttunut meille mukaan, vaan menimme juomaan vähän virvokkeita Jorgensin baariin. Tämän jälkeen tutkiskelimme hieman vielä lähiympäristöä ja päätimme palata takaisin Malemeen.

Koska kello oli vasta puolessa päivässä, ajattelimme suunnata uima-altaalle. Marko kävi meressäkin katsomassa, että miltä se tänä vuonna tuntuu. Vesi oli kuulemma edelleen lämmintä, mutta suolaista. Minä kuuntelin kanssa matkustajien kertomuksia edellisestä illasta. Eilenhän oli siis karaokebileet ja ilmeisesti vahvimmat olivat keikkuneet neljään saakka aamulla. Me onnellisena makasimme omassa huoneessa autuaan tietämättöminä tästä yöllisestä juhlinnasta. Oikeasti on ainakin tämä uusi rakennus sen verran syrjässä, että baarissa saa jyskää vaikka mitenkä paljon ja tänne ei kuulu mitään.

Uimisen jälkeen tulee luonnollisesti nälkä. Menimme pitoille O Gyros tou Malemeen. Minulle vegetarian pita ja Markolle possulla. Minulla oli tuossa pitassa sisällä jotakin kasvispihvin palasia ja oli kyllä todella erinomaiset! Tähän paikkaan tulemme toistekin! Kaksi pitaa ja kaksi limua yhteensä 8,70.

Syömästä menimme huoneelle bloggailemaan ja lepäämään. Itse olin niin väsynyt, että meinasin väkisin nukahtaa sänkyyn. Taistelin kuitenkin unta vastaan, että yö ei menisi pilalle.

Bloggailun jälkeen siirryttiin, mihinkäs muualle kuin hotellin baariin. Siinä hieman virvokkeita ja vitamiinia nautittiin ja jutusteltiin poikien ja toistemme kanssa. Meillä ei ollut mitään erityisempää suunnitelmaa illalle, joten emme jaksaneet lähteä kauemmaksi ”kalaan”. Sitä paitsi baarista oli todella helppo siirtyä syömään hotellin ravintolaan.

Alkupaloiksi tilasimme tsatsikia ja paistettuja kesäkurpitsaviipaleita. Talo toi pöytään leipää ja levitteitä, kuten aikaisemmallakin kerralla. Juomaksi hanialaista retsinaa ja vettä.

Marko otti pääruuaksi pastitsion ja minulle kreikkalaiseen tapaan laitettua pastaa. Lopuksi tietenkin vielä pikkurakit ja jälkiruokabuffetista parit herkut. Annoskoot olivat niin valtavat, että emme kumpikaan jaksaneet syödä kaikkea. En usko, että olisin saanut syötyä pastaa kokonaan edes ilman alkupaloja – sitä oli nimittäin valehtelematta vadillinen. Rahaa tähän lystiin hukkui 31 euroa.

Kävimme juomassa vielä ruuansulatusjuomat baarissa ja sitten menimme huoneeseen. Tarkoitus oli vielä istuskella poreammeessa viinin kanssa. Mikäs olisi sen parempi lopetus illalle?

Huomiselta ei kannata myöskään odottaa mitään suuria suorituksia. Aiotaan jatkaa olemista ja syömistä!