Päivä 7 - Lisää matkalaisia

16.9.2019

Tänään oli se päivä, kun Markon veli ja hänen avopuolisonsa saapuivat meidän iloksemme Kreetalle. He majoittuvat viereiseen kylään eli Geraniin. Olimme sopineet, että menemme heitä heidän hotellilleen vastaan aamupäivällä. Lähdimme hyvissä ajoin bussilla kohti Gerania ja tarkoituksen oli hieman kävellä katselemassa Geranin kylää sillä silmällä, että löytäisimme meille neljälle paikan louansta varten.  Kannattaa muuten huomioida, että bussit ovat todella täysiä täällä. Otimme kymmenen bussin ja se oli jo Malemen kohdalla aivan täyteen ahdettu. Onneksi matka ei ole kovin pitkä.

Geranissa ei tarvinnut kovin kauaa teputella, kun tajusimme, että taitaa jäädä lounas tässä kylässä syömättä. Gerani on tällä hetkellä paremmassa nosteessa kuin Maleme ja sinne on rakennettu runsaasti uusia hotelleja, sekä palvelut ovat parantuneet. Ongelmana taitaa kuitenkin olla, että isot hotellikompleksit ovat all inclusive hotelleja ja eivät valittevasti tuo rahaa paikallisille. Löysimme kuitenkin ison marketin, josta haimme jätskit ja tuumailimme puiden katveissa, että mistä saisimme kahvia. Lopulta päädyimme kahville hotellin baariin, johon Markon veli olisi saapumassa.

Lopulta Tuin bussi kaartoi pihaan ja iloiset ja väsyneet matkalaiset tupsahtivat pihaan. He saivat heti huoneen ja pääsimme myös katsastamaan heidän huonettaan. Oikein mainiolta vaikuttava hotelli heilläkin!

Päätimme lähteä porukalla etsimään lounasta. Kävelimme ensin takaisin Geranin keskustaan vain todetaksemme, että suurin osa paikoista oli kiinni. Lopulta päädyimme nousemaan bussiin ja matkasimme TODELLA täydessä bussissa Plataniakseen. Hetken aikaan kierreltyämme valitsimme lounaspaikaksi yhden gyrospaikan, jonka nimeä on nyt todellakaan pysty muistamaan, sillä se oli pitkä ja kreikan kielinen.  Minä otin lounaaksi kasvispihvejä ja Marko valitisi pita gyroksen ruiskuoreen.

Lounaan jälkeen kävelimme juomaan oluet, sillä Marko bongasi kahvilan, jossa myytiin hanassa Charmaa. Eli siis sitä kreetalaista olutta, jonka panimolla kävimme eilen. Hanassa oli kolmea vaihtoehtoa – weisseä, lagaria ja pale alea.  Juomien jälkeen päädyimme kävelemään Geranin Lidliin. Marko löysi 1,5 litran pullon retsinaa. Tietenkin sen oli ostettava…. Lidliltä hyppäsimme bussiin ja menimme vielä uimaan altaalle (pikkuisen tietenkin jacuzzia myös), sillä koko päivä oli paarustettu auringossa.

Olimme sopineet menetämme Plataniakseen syömään. Tämä tietenkin aiheutti raivokasta googlailua, sillä ensin oli löydettävä sopivalta tuntuva taverna. Lopulta päädyimme kokeilemaan Belvedere ravintolaa, joka sijaitsee Plataniaksen yläkyläss

Otimme siis jälleen bussin allemme ja kaahasimme (kyllä, luit oikein) Plataniakseen  jälleen bussi oli niin täynnä, että emme kunnolla nähneet, millä pysäkillä piti jäädä pois. Niinpä jäimme vahingossa kaksi pysäkkiä liian aikaisin ja tallustelimme lopun matkaa. Kävimme juomassa vielä yhdet juomat loppua porukkaa odotellessa ja suuntasimme sitte kohti yläkylää.

Täytyy sanoa, että nousu oli melkoinen. Vaikka olen tottunut jyrkkiin mäkiin Puijon poluilla, oli tämä kyllä melkoinen. Tuntui, ettei mäki lopu koskaan. Noin 300 metriä kavuttuamme, saavuimme Belvedereen. Paikka oli melko tyhjä, vain kahdessa pöydässä oli asiakkaita. Emme antaneet tämän häiritä, vaan kävimme pöytään. Tai yritimme. Yhdellä tuolilla oli kissa niin iskemässä unessa, että ajattelimme jo vaihtaa toisen tuolin paikalle. Kissa kuitenkin heräsi ja lähti närkästyneenä jolkottelemaan muualle. Huomioitavaa oli, että tavernassa oli kaksi kissaa ja molemmilla oli pannat ja niissä kulkuset  kissat olivat erittäin hyvävointisen oloisia, joten uskon, että heistä pitää joku hyvää huolta.

Oli aika tilata päivällistä. Talon puolesta saatiin leipää, oliiveja, oliiviöljyä ja oliivitahnaa. Alkuruuaksi tilasimme koko porukalla tsatsikia, dolmadeksia, feta-pinaattipiiraita ja saganakia  juomaksi retsinaa ja vettä. Oli todella erinomaista ruokaa ja näköala teki paikasta vielä mukavamman. Positiivista oli, että paikassa ei myöskään ollut aggressiivista sisäänheittäjää.

Pääruuaksi minä otin gemistaa ja Markolle tsousukakia. Jälleen erinomaista! Erityisesti pidin kasasta jogurttia, joka tuli tomaattieni kyytipoikana, eikä tillikään enää haitannut.

Jälkiruuaksi saimme jäätelöä ja baklaavaa, sekä kataifia. Lisäksi omistaja Manoulis toi meille snapsit omaatekemäänsä appelsiinilikööriä ja jutteli pitkät tovit. Tavernasta jäi todella positiivinen mieli ja palaamme varmasti takaisin. Mainittakoon vielä, että lasku neljälle oli noin 60 euroa.

Käpyttelimme takaisin pääkadulla ja meinasimme mennä vieläyömyssyille. Emme kuitenkaan koskaan löytäneet kukkarolle sopivaa paikkaa, joten päätimme suunnata takaisin hotellille. Myöhästyimme yhdestä bussissa ja seisomme sitten tienposkessa odottamassa uutta 20 minuuttia. Kaksi taksiakin kerkesi tarjoamaan siinä välissä kyytiä, mutta odotimme sinnikkäästi bussia. Päätimme sitten käydä vielä hotellin baarissa juomassa ne yömyssyt, jotka jäivät Plataniaksessa saamatta.

Herkullisia ruokakuvia. Erityisesti Tsatsiki on kyllä niin hyvää lihan kanssa, eikä jälkiruokakaan näytä kovin pahalta.

Tsatsiki on kyllä meidän molempien herkkua! Sitä on joka reissulla syötävä useasti.

Korona-ajan keskeltä lueskelen ikävissänne tätä :) …. Taisitte käydä Giaourtoplimmira:ssa eli meille ”vakikävijöille” tumummin koukeropaikassa :) … Tarkoittaa paikkaa täynä jugurttia noin kirjaimellisesti, ainakin jos paikallisia uskoo ja miksemme uskoisi :D … Kiitos kevään piristyksestä , jatkan lukemista (vaikkakin nää on varmaan tänään jo luettu ;P )