Päivä 9 - Bussilla Thiraan

20.8.2012

Marko

Sillä tänäänkin tuulee vielä suhteellisen kovaa ja mereen ei minun maalaisjärjen mukaan ole turvallista mennä jos aallot ovat mitä ne ovat nyt olleet pari päivää. Päätimmekin hypätä bussiin ja mennä Thiraan tai Firaan – kumpikin tarkoittaa samaa asiaa nimittäin. Täällä on hauska asia myöskin se, että aivan kaikki bussit menevät Thiraan tai lähtevät sieltä. Esimerkiksi täältä Kamarista pääsee bussilla vain Thiraan ja jos haluaa muualle niin Thirassa on hypättävä toiseen bussiin.

Aloitetaan vielä kuitenkin aamiaisesta. Pääsimme tällä viikolla oikein hyvään huoneistohotelliin ja saamme täten tehdä aamiaisen itse. Vihdoinkin kunnollinen aamiainen sillä Naxoksella ei ollut kunnon keittiötä ja esim. kananmunien keittäminen ja papujen lämmitys jäi haaveeksi. Meillä on ollut tapana tehdä aamupalaksi papuja, keitettyjä kananmunia, salaattia (jossa tomaattia, punasipulia ja kurkkua), fetaa, tsatsikia sekä tuoreita sämpylöitä.

Aamupalan jälkeen pomppasimme bussiin ja suuntasimme Thiraan. Thirassa meitä odotti suhteellisen hinnakas hintataso sekä kapeat kujat ja paljon portaita. Thirastahan näkee Calderalle eli Santorinin uinuvalle tulivuorelle. Siitä johtuu korkea hintataso, sillä esim. moussaka maksoi siellä jopa yli 12 euroa ja täällä Kamarissa sen saa 7 eurolla. Näköalathan Calderaan on mitä mahtavimmat, alla on muuten kuvia ja videota näköalasta.

Thirahan on suhteellisen korkealla ja tuonne alas rannalle pääsee parillakin eri tapaa. Voit nimittäin joko kävellä noin 600 porrasta, kulkea aasilla tai mennä ”hiihtohissin” tapaisella köysirataa pitkin. Samoja reittejä pitkin pääsee ylöskin. Me emme kuitenkaan käyttäneet mitään noista metodeista.

Thirassa kävimme myös katolisessa kirkossa. Kirkon nimi taisi olla Santorinin katollinen kirkko. Emme käyneet vielä museoissa tai missään vastaavissa sillä täällä on maanantaisin museot ja vastaavat paikat kiinni.

Thirasta tultuamme takaisin Kamariin kuljeskelimme hieman täällä ja söimme lounaaksi calzonen jonka välissä oli paprikaa, kinkkua ja juustoa sekä palan pizzaa. Tämä oli aika peruseväs mitä löytyy aika monesta kaupasta täällä. Lounaan jälkeen kävelimme Kamarin rantakadulla ja kävimmepä me myös istuskelemassa rantakuppilassa, jossa Outi otti pistaasiopähkinä pirtelön sekä itse join tuoretta appelsiinimehua.

Tämän pienen kiertelyn ja istuskelun jälkeen tulimme hieman rauhoittumaan tänne huoneistolle ja nauttimaan viime viikolla ostamaamme Naxoksen viiniä. Tämän jälkeen lähdimme syömään eilen valitsemaamme ruokapaikkaan nimeltä Irinis. Saimme päivällä kuulla, että paikkassa kokkaa omistajan poika jonka omistaja on itse opettanut aikanaan kokkaamaan. He ovat pitäneet tätä paikkaa yli 40 vuotta. Olimme myös aikaisemmin kuulleet, että täällä on parhaat pastitsiot – voin muuten vahvistaa tämän asian. Alkuun otimme Santorinin omaa erikoisuutta nimeltä Fava sekä paistettuja kesäkurpitoja. Pääruoaksi minä söin Pastitsiota ja Outi jatkoi yhtä hyvän Stifadon metsästystä kuin oli viime kesänä saanut. Jälkkäriksi meille kiikutettiin vielä pienet kakun palaset. Ruoka oli hyvää ja ehdottomasti suosittelen kyseistä paikkaa ja tulemme varmaan menemään uudestaankin sinne.

Huomenna tulemme menemään Akrotiriin ja sieltä vielä Thiraan katsomaan sitä museota mikä oli ollut kiinni.