Päivä 8 - Siirtyminen Lefkakselle

13.9.2016

Aamulla söimme sitä mitä sattui vielä olemaan ja kello 11 oli kerrottu, että meitä tullaan hotellin edestä hakemaan. Pakkailimme hieman ja odottelimme huoneen luovuttamista. Olimme hotellin edessä varttia vaille 11 odottamassa kyytiä. Huomasimme jonkun...

Marko

Olimme hotellin edessä varttia vaille 11 odottamassa kyytiä. Huomasimme jonkun rotiskon oloisen pikkubussin Apollon kyltillä porhaltavan ohi siinä 5 vaille 11. Tuo samainen ajoi ovi auki 10 yli 11 pois päin hirveällä kiireellä ohi meistä. Luulimme sen olevan joku muu kuljetus sillä meitä oli ohjeistettu olemaan hotellin edessä. 25 yli 11 Outi soitti oppaille, että meitä ei oltu vieläkään haettu, hän sanoi selvittävänsä asiaa ja soittavansa takaisin. Kohta opas soittikin takaisin ja sanoi, että parin minuutin päästä on kyyti siinä. Reilun 5 minuutin päästä tulikin sitten pikkubussi (eri kuin se rotisko) ja otti meidät kyytiin ja lähtikin hirmu kyytiä ajamaan kohti Lefkasta. Tässä vaiheessa kyyti oli 38 minuuttia myöhässä.

Olimme varmaan noin 30 minuuttia tuon pikkubussin kyydissä kunnes huomasimme, ajavamme levikkeelle jossa tuo aiemmin ohi ajava pikkubussi olikin odottamassa. Se oli ajanut meistä ohi ja jatkanut matkaa kohti Lefkasta ilman meitä. Miten voi olla, että kuski ei tiedä missä pitää pysähtyä ottamaan ihmisiä kyytiin ja ei tiedä ketä pitää olla kyydissä? Tämä samainen bussi pysähtyi matkan varrella ottamaan vielä bensaa bensa-asemallakin.

Eihän tämä show vielä tässä ollut. Meni melkein kaikki pieleen tässä siirtymisessä mikä voi mennä pieleen ja tästä tuleekin Apollomatkoille palautetta ihan jonkin verran. Kun pääsimme Nidriin, niin eihän tuo kuski tiennyt yhtään missä on mikäkin hotelli. Sea View hotellin ohi se ajoi hieman ja sitten kävikin näyttämässä sen tai taisi kyllä käydä etsimässä sen sinne menevien kanssa. Tämän jälkeen oli vuorossa Georgio ja meidän hotelli Cosmopol. Eihän se tiennyt missä nekään olivat ja ei kuunnellut ohjeita muilta menijöiltäkään vaan lähti ajamaan sivutielle ja päätyi George hotellin luo. Ennen tuota hän huuteli kaduilla että missä on nämä hotellit ja taisipa pysähtyä Apollomatkojen toimistonkin eteen huutelemaan tätä.

Tuon sivukujan jälkeen oltiinkin toisessa päätä Nidrin pääkatua ja sitten alettiin jo tiukasti sanomaan että 100m niin tulee Cosmopol ja toiset 100m niin tulee Georgios. Noh ajoi tämä sankari vielä Cosmopolin ohikin ja ei sentään Georgioksen ohi. Tässä vaiheessa sanottiin, että bussi seis – jäädään tähän. Opastettiin Georgiokseen menijät oikeaan suuntaan ja itse lähdettiin Cosmopoliin päin.

Mitenkähän olisi käynyt jos me ei oltaisi oltu käyty täällä aiemmin? Kuski ei tuntunut uskovan mitään mitä takaa kuului ja huuteli ennemmin ikkunasta ulos Kreikaksi ja kyseli ohjeita. Tämän kuskin olisi pitänyt ajaa kimpassa sen lentokentältä meidät tuoneen kuskin kanssa – toinen osasi puhua ja toinen tiesi paikat. Tällä reissulla Apollomatkat on kyllä mokaillut kuljetuksien kanssa aikalailla.

Outin terveiset:
Olin hetken aikaa onnellinen, kun ilmastoitu minibussi vihdoin saapui hakemaan meitä lähes tunnin odottelun jälkeen. Hymy hyytyi ihan sekunnissa, kun näin sen rotiskon siellä levikkeellä, johon meidän tuli siirtyä. Ensinnäkin bussissa ei ollut ilmastointia (tämä selitti sen, miksi kuski ajoi välillä ovi auki), toisekseen näytti olevan myös varaosia mukana, ihme kun ei tarvinnut ylämäessä nousta työntämään… Me ei päästy edes Lefkadan kaupungin ulkopuolelle, kun kuski ensimmäisen kerran soitti jonnekkin ja kyseli missä hotellit on. Siinä vaiheessa meinasin jo repiä turvavyötä irti ja mennä kertomaan ajo-ohjeita kuskille. Olin ihan hiilenä. Ei todellakaan naurattanut enää. Vielä vähemmän nauratti siinä vaiheessa, kun kaksi eri ihmistä (minä mukaan lukien, kävi kartasta näyttämässä missä olimme ja missä meidän OLISI PITÄNYT olla. Hyvä, ettei kuski hätistellyt meitä pois luotaan, kun yritimme auttaa. Vielä siinä vaiheessa, kun bussi vihdoin oli saatu pysähdyksiin ja olimme kiireesti kavunneet ulos bussista, jatkoi kuski kyselyä ohikulkijoilta missä nämä ko hotellit sijaitsevat. Siinä vaiheessa teki mieli räjähtää ja kiljua, että aukaise nyt se saamerin peräkontti, osataan tästä omin nokkinemme perille. Neuvoin siinä sivussa vielä ruotsalaisen pariskunnankin omaan hotelliinsa. Saattoi olla, että kuskille en puhunut mitään, enkä varsinkaan kiittänyt. Arvatkaapa, kun pääsen avautumaan tästä tilanteesta Apollomatkoille. Kaikkine odotteluineen ja harhailuineen aikaa matkan tekoon kului KOLME tuntia. Niin. Viimeksi samaan retkeen meni puolitoista… Kuusi vuotta ollaan Apollomatkoilla matkustettu ja monella yhdistelmä matkallakin oltu ja IKINÄ ei ole ollut näin luokatonta palvelua. Minä valitsen pakettimatkan siitä syystä, että minun ei tarvitse ajatella, vaan joku muu hoitaa käytännön asiat puolestani. Tämä retki on osoittanut, että ei näköjään kannata ainakaan maksaa siitä. Itse on saanut omana oppaanaan toimia.

Vihdoin ja viimein hotelliin päästyttyämme ja huoneet saatuamme lähdimme lounasta etsimään ja paikaksi valikoitui tuttu Cafe di Paris. Itse otin pizzan jossa oli kanaa ja kasviksia – Outi taas otti uuniperunan jossa oli Heinzin papuja ja juustoa. Molemmat oli kyllä hyviä. Hienoa nähdä että tämä paikka on vielä olemassa ja heidän listansa on laajentunut siitä! Tulemme täällä vierailemaan usein tämän viikon aikana!

Lounaan jälkeen otimme vielä hieman kuvia satamasta ja käppäilimme siellä. Siitä sitten suuntasimme kauppaan ostamaan hieman juomista ja muita tarvikkeita.

Ostoksilta menimme hotellille ja pelasimme hieman uunoa vanhempieni terassilla. Tässä Cosmopol hotellissa kannattaa maksaa tuosta superior yksiöstä sillä se on ensinnäkin uudemmassa rakennuksessa ja toiseksi se on isompi kuin esim. meidän yksiö toisessa rakennuksessa ja siinä on isompi vessa sekä parveke.

Hotellillta menimme rantakadulle drinkeille. Isä sai lunastettua uno pelin voiton Outilta siinä samalla kertaa.

Drinkkien jälkeen kävelimme hieman rantakadulla ja siitä suuntasimme hotellin viereen Trataan syömään. Sattuneesta kuljetuspoliittisesta syystä meidän lounas meni aika myöhäiseksi niin kellään ei oikein nälkä ollut. Otimmekin pelkästään alkupaloja ja pöytään tulikin kreikkalaista salaattia, halloumia, makkara, tsatsikia sekä juusto kesäkurpitsa pyöryköitä. Sekä tietysti vettä ja viiniä!

Alkupalat oli hyviä ja niitä oli sopivasti meille. Tästä lompsimme vielä jäätelöä hakemaan ja siitä sitten hotellille nukkumaan sillä kaikkia ramasi sen verran.