Päivä 3 - Thira

26.8.2014

Olimme päättäneet lähteä Thiraan sillä arvelimme ettei siellä maanantaina aamupäivällä olisi niin kauheasti porukkaa. Aamupalaksi otimme leipomosta samanlaisen setin kuin sunnuntaina, mutta tällä kertaa otimme molemmille tuollaiset pyöreät täytetyt leivät. Aamupalan jälkeen suuntasimme vanhempieni...

Marko

Aamupalan jälkeen suuntasimme vanhempieni hotellille ja tästä bussipysäkille odottelemaan bussia. Bussihan kulkee täällä noin 20 minuutin välein ja sillä pääsee suoraan Thiraan. Hintaa matkalle tulee 1,6 euroa per henki – eli aika edullisesti pääsee liikkumaan. Thirasta voisi sitten halutessaan jatkaa eteenpäin Oiaan tai muualle saarelle.

Thirassa kiertelimme kolme neljä tuntia ja siellä olikin mahtavat näköalat calderalle. Kyllähän noita näkymiä katseli mielellään ja tuli jokunen kuvakin räpsittyä (videota tulee reissun jälkeen). Aasitkin oli vielä töissä tuolla kuskaamassa ihmisiä Thiran satamaan ja takaisin. Outi koppasi jostain jäätelöäkin kouraan ja tällä kertaa oli makuina juustokakku ja viikuna. Alla onkin kuvia niin jäätelöstä, kuin maisemistakin.

Thirassa kävimme vielä viiniä juomassa ennen kuin lähdimme takaisin bussipysäkille päin ja siitä takaisin Kamariin. Bussin stop nappi ei toiminut, joten bussista jääminen meni pari pysäkkiä liian pitkäksi, mutta tämä ei oikeastaan haitannut sillä välimatka nyt ei kauhea ole muutenkaan noilla pysäkeillä.

Otimme mukaan lounasta ja tarkoituksena oli napata perus gyros pitat mukaan, mutta mukaan tulikin annokset ja hinta oli sen mukainen (11 euroa 2 annosta). Lootasta paljastui gyros pita ja ranskalaisia, eipä ollut muuten mikään ihmeellinen tuo joten tuohon paikkaan (nimeä ei muisteta, mutta siinä oli täysin oranssi sisustus) ei todennäköisesti palata enää.

Lounaan jälkeen makoilimme altaalla pari tuntia ja grillasimme jalkoja. Aurinko nimittäin paistoi suht kuumana ja omat jalkani alkoivat olla kypsät – tällöin piti käväistä altaan puolella vilvoittelemassa. Altaalta päätimme lähteä kauppaan ostamaan tarpeita aamupalaa varten ja piti käydä ihan kahdessa eri kaupassa kun ei löytynyt ensimmäisestä kaikkea mitä tarvittiin.

Istuskelimme tämän jälkeen terassilla ja odottelimme vanhempiani sillä he tulisivat tähän meidän hotellille istuskelemaan joksikin aikaa ennen, kuin lähtisimme syömään. Tänään ravintolaksi valikoitui vanhempien kehuma Dana's tavern. Tämä ravintola löytyy vanhan Thiran raunioille vievän tien juuresta.

Kerron nyt poikkeuksellisesti koko porukan tilaukset sillä lasku tuli pöydälle yhteisenä ja laskussa oli eritelty oikeastaan vain ruoka ja juoma. Alkuun tuli annos tsatsikia ja kaksi annosta kesäkurpitsa palleroita. Pääruoksi vanhempani otti stifadon ja pastitsion ja Outi otti stifadon ja minä fetalla täytettyjä jauhelihapihvejä. Juomaksi otettiin vettä, puoli litraa retsiinaa ja pari isoa olutta vanhemmille. Koko lysti kustansi 62,10 euroa eli aika edullisesti selvittiin.

Ruokahan oli kerrassaan loistavaa ja ei ne vanhemmat sitä paikkaa turhaan kehuneet. Jälkiruoaksi tuli laskun kaveriksi vielä lasit Ouzoa sekä annos kreikkalaista jugurttia, jossa oli päällä hunajaa sekä viinirypäleitä.

Ruokailun jälkeen suuntasimme vielä vanhempien hotellille istuskelemaan. Täältä sitten käppäilimme omalle hotellille nukkumaan. Palataan seuraavan blogijutun merkeissä! Jassu!